Genel Bilgi
| Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| HEMŞİRELİK (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | HEM578 |
| Ad | Hemşirelikte Malpraktis |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz ve Bahar |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SERAP TORUN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hemşirelik yükseklisans öğrencilerinin klinik uygulamalar ile çalışma yaşantıları sırasında malpraktis kapsamına giren durumları değerlendirebilmelerine ve mesleki hata yapmamak için gerekli önlemleri almalarına; dolayısıyla hastalarının, kendilerinin ve diğer sağlık çalışanlarının güvenliğini sağlamalarına yol göstermektir.
Dersin İçeriği
Malpraktis: kavramsal çerçeve ve tanımlar, hasta hakları, Sağlık çalışanı hakları, Hasta güvenliği, sağlık çalışanı güvenliği, kusurlar ve sorumluluk, sağlık çalışanının yasal sorumluluğu, vaka sunumu, malpraktis-komplikasyon ayrımı, tıbbi uygulama hatası ve risk yönetimi, malpraktisin cezai yaptırımları ,hemşirelerin malpraktiste sıkça karşılaştıkları durumlar, mesleki sorumluluk sigortası, örnek vakalar ve analizler.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Sert G: Hasta Hakları-Uluslararası Belgeler ve Tıp Etiği Çerçevesinde. Babil Yay. İstanbul; 2004. Erdem A ,Öncel Ö, Aksoy Ş. Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Kitabevi, 2003
Notlar
Sert G: Hasta Hakları-Uluslararası Belgeler ve Tıp Etiği Çerçevesinde. Babil Yay. İstanbul; 2004. Erdem A ,Öncel Ö, Aksoy Ş. Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Kitabevi, 2003
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Öğrenci, malpraktisin kavramsal çerçeve ve tanımlarını bilir. |
| ÖÇ02 | Öğrenci, hasta ve sağlık çalışanlarının hakları bilir ve uygun davranış geliştirir. |
| ÖÇ03 | Öğrenci; hasta ve sağlık çalışanlarının haklarının korunmasına yönelik davranış geliştirip koruyucu rolünü aktif olarak sergiler. |
| ÖÇ04 | Sağlık çalışanlarının hukuki sorumluluklarını bilir ve uygun davranış geliştirir. |
| ÖÇ05 | Öğrenci; Malpraktisin cezai yaptırımlarını öğrenir ve koruyucu önlemler alır. |
| ÖÇ06 | Öğrenci; Malpraktis ve komplikasyon ayrımını yapar. |
| ÖÇ07 | Öğrenci; Olay raporlama yöntemlerini uygular. |
| ÖÇ08 | Öğrenci; Sık karşılaşılan malpraktis durumlarını bilir ve gerekli önlemleri alır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 1. Hemşirelik uygulamalarında kanıta dayalı hemşirelik bakımından yararlanır | 3 |
| PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıklı ve hasta bireyin sorunlarını çözümlemede hemşirelikteki yeni yaklaşımları kullanır | 2 |
| PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Farklı disiplinlerden ve kendi alanından edindiği temel bilgileri uygulama alanlarında kullanır ve verdiği hizmeti değerlendirir. | 2 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadan elde ettiği sonuçları hemşirelik uygulamalarına yansıtır. | |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinler arası iletişim sağlayabilir ve işbirliği kurabilir. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik uygulamalarına eleştirel gözle bakar. | 2 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda etik ilkelere uygun çalışılmasına yönelik tutum geliştirir. | 3 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Malpraktis kavramsal çerçeve ve tanımlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Hasta Hakları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Sağlık Çalışanlarının hakları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Hasta Güvenliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Sağlık Çalışanı güvenliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Kusur ve sorumluluk | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Hemşirelerin hukuki sorumlulukları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınavlar | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Olay raporlama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Malpraktisin cezai yaptırımları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Malpraktis – komplikasyon ayrımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Tıbbi malpraktis ve risk yönetimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Hemşirelerin sık karşılaştıkları Malpraktis durumları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Mesleki sorumluluk sigortası | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Örnek vakalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yazma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 50 | 20 |
| 1. Ödev | 50 | 20 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 85 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,40 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||