SNFZ310 Türkçe Öğretimi

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
SINIF ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod SNFZ310
Ad Türkçe Öğretimi
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL KARABAY
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Türkçe öğretiminin temel kavramlarını ve önemini fark etme. Türkçe öğretiminin kuramsal bağlamına ilişkin bilgileri yapılandırabilmeyi, öğrencilerinin temel dil becerilerini geliştirmede yapılandırabildikleri bilgileri beceri düzeyinde uygulamaya koyabilmeyi sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Türkçe öğretiminin önemi, kuramsal bağlanımdaki kavramlar, öğretim yöntem ve teknikleri, dil becerileri(dinleme, konuşma, okuma ve yazma) ve bu becerilerin geliştirilmesi, metinler ve inceleme, Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi ve bir haftalık Türkçe dersi öğretim planı hazırlamasıdır.

Dersin Ön Koşulu

İlkokuma yazma öğretimi

Kaynaklar

Mevcut İlköğretim (1-4. sınıf) Türkçe Dersi Öğretim Programı Özbay, M. (2009). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri Akyol, H. (2008). Türkçe Öğretim Yöntemleri 1-4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı(Metin, etkinlik, metin altı sorular) Makaleler: Çifçi, M. () Dinleme eğitimi ve dinlemeyi etkileyen faktörler. FAKTÖRLER Epçaçan, C. (2013).Temel bir dil becerisi olarak dinleme ve dinleme eğitimi. Göçer, A. (2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Ungan, S. (2007). Yazma becerisinin geliştirilmesi ve önemi. Temizkan, M. (2010). Türkçe öğretiminde yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesi. Kurudayıoğlu, M. (2003). Konuşma eğitimi ve konuşma becerisini geliştirmeye yönelik etkinlikler. Özbay, M.(). Ana dili eğitiminde konuşma becerisini geliştirme teknikleri. Uçgun, D. (2007). Konuşma eğitimini etkileyen faktörler. Yılmaz, M.(2008). Türkçede okuduğunu anlama becerilerini geliştirme yolları. Epçaçan, C. (2009). Okuduğunu anlama stratejilerine genel bir bakış. Güneş, F. (2013). Yapılandırmacı yaklaşımla dil bilgisi öğretimi Arıcı, A.F. (). Türkçe öğretiminde kullanılan strateji-yöntem ve teknikler

Notlar

Ders planları örnekleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türkçe öğretiminin kuramsal bağlamına ilişkin bilgileri açıklar.
ÖÇ02 Türkçe öğretiminin önemini fark eder.
ÖÇ03 Dil becerilerini açıklar.
ÖÇ04 Dil becerilerinin geliştirilmesinde kullanılacak yöntem ve teknikleri seçip uygulayabilir.
ÖÇ05 Türkçe dersi öğretim programını değerlendirir.
ÖÇ06 Türkçe dersine yönelik öğretim planı hazırlar ve uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar/ uygular/değerlendirir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. 1
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. 1
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. 1
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur.
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. 1
PÖÇ23 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur.
PÖÇ24 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. 5
PÖÇ25 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. 1
PÖÇ26 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma, ders içeriğinin planlanması, kaynakların tanıtılması, yapılacak uygulamalar hakkında bilgi verilmesi İzlencenin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Temel Kavramlar İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Türkçe öğretiminin genel amaçları, Türkçe öğretiminin temel ilkeleri Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Türkçe Dersi Öğretim Programının İncelenmesi Öğretim programının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Grup Çalışması
5 Anlama Eğitimi 1: Okuma Eğitimi Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması
6 Anlama Eğitimi: Okuma Becerisi İlgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Grup Çalışması, Tartışma
7 Anlama Eğitimi 2: Dinleme Eğitimi İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması
8 Ara Sınavlar gözden geçirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Anlatma Eğitimi 1: Yazma Eğitimi İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması
10 Yazma Becerisi İlgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
11 Anlatma Eğitimi 2: Konuşma Eğitimi İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Tartışma
12 Ders planı örneklerinin incelenmesi Ders planı hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Grup Çalışması
13 Ders planı örneği Ders planı taslağı oluşturma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Gösteri, Soru-Cevap
14 Ders planı inceleme ders planı taslağı oluşturma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Soru-Cevap
15 Ders planı uygulama Ders planı hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Gösteri, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları gözden geçirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 5 5 25
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 5 5 25
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 97
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,88
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 26.04.2025 05:02