Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
SINIF ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | SNFZ310 |
Ad | Türkçe Öğretimi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi AYŞEGÜL KARABAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türkçe öğretiminin temel kavramlarını ve önemini fark etme. Türkçe öğretiminin kuramsal bağlamına ilişkin bilgileri yapılandırabilmeyi, öğrencilerinin temel dil becerilerini geliştirmede yapılandırabildikleri bilgileri beceri düzeyinde uygulamaya koyabilmeyi sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Türkçe öğretiminin önemi, kuramsal bağlanımdaki kavramlar, öğretim yöntem ve teknikleri, dil becerileri(dinleme, konuşma, okuma ve yazma) ve bu becerilerin geliştirilmesi, metinler ve inceleme, Türkçe dersi öğretim programının incelenmesi ve bir haftalık Türkçe dersi öğretim planı hazırlamasıdır.
Dersin Ön Koşulu
İlkokuma yazma öğretimi
Kaynaklar
Mevcut İlköğretim (1-4. sınıf) Türkçe Dersi Öğretim Programı Özbay, M. (2009). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri Akyol, H. (2008). Türkçe Öğretim Yöntemleri 1-4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı(Metin, etkinlik, metin altı sorular) Makaleler: Çifçi, M. () Dinleme eğitimi ve dinlemeyi etkileyen faktörler. FAKTÖRLER Epçaçan, C. (2013).Temel bir dil becerisi olarak dinleme ve dinleme eğitimi. Göçer, A. (2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Ungan, S. (2007). Yazma becerisinin geliştirilmesi ve önemi. Temizkan, M. (2010). Türkçe öğretiminde yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesi. Kurudayıoğlu, M. (2003). Konuşma eğitimi ve konuşma becerisini geliştirmeye yönelik etkinlikler. Özbay, M.(). Ana dili eğitiminde konuşma becerisini geliştirme teknikleri. Uçgun, D. (2007). Konuşma eğitimini etkileyen faktörler. Yılmaz, M.(2008). Türkçede okuduğunu anlama becerilerini geliştirme yolları. Epçaçan, C. (2009). Okuduğunu anlama stratejilerine genel bir bakış. Güneş, F. (2013). Yapılandırmacı yaklaşımla dil bilgisi öğretimi Arıcı, A.F. (). Türkçe öğretiminde kullanılan strateji-yöntem ve teknikler
Notlar
Ders planları örnekleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türkçe öğretiminin kuramsal bağlamına ilişkin bilgileri açıklar. |
ÖÇ02 | Türkçe öğretiminin önemini fark eder. |
ÖÇ03 | Dil becerilerini açıklar. |
ÖÇ04 | Dil becerilerinin geliştirilmesinde kullanılacak yöntem ve teknikleri seçip uygulayabilir. |
ÖÇ05 | Türkçe dersi öğretim programını değerlendirir. |
ÖÇ06 | Türkçe dersine yönelik öğretim planı hazırlar ve uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar/ uygular/değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. | 1 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. | 1 |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. | |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. | 5 |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. | 1 |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, ders içeriğinin planlanması, kaynakların tanıtılması, yapılacak uygulamalar hakkında bilgi verilmesi | İzlencenin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Temel Kavramlar | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Türkçe öğretiminin genel amaçları, Türkçe öğretiminin temel ilkeleri | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Türkçe Dersi Öğretim Programının İncelenmesi | Öğretim programının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması |
5 | Anlama Eğitimi 1: Okuma Eğitimi | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Anlama Eğitimi: Okuma Becerisi | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması, Tartışma |
7 | Anlama Eğitimi 2: Dinleme Eğitimi | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınavlar | gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Anlatma Eğitimi 1: Yazma Eğitimi | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Yazma Becerisi | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Anlatma Eğitimi 2: Konuşma Eğitimi | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Tartışma |
12 | Ders planı örneklerinin incelenmesi | Ders planı hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Grup Çalışması |
13 | Ders planı örneği | Ders planı taslağı oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Gösteri, Soru-Cevap |
14 | Ders planı inceleme | ders planı taslağı oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Soru-Cevap |
15 | Ders planı uygulama | Ders planı hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Gösteri, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 5 | 25 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 97 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,88 | ||
AKTS | 4 AKTS |