Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
HEMŞİRELİK PR. | |
Kod | HMS112 |
Ad | Hemşirelikte Fiziksel Tanılama |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 1.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Açelya TÜRKMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, hemşirelik öğrencilerine temel fiziksel değerlendirme bilgisi ve becerileri kazandırarak, hastaların sağlık durumlarını sistematik olarak gözlemleyebilme, değerlendirebilme ve uygun hemşirelik tanıları koyabilme yeterliliği kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin amacı, hemşirelik öğrencilerine temel fiziksel değerlendirme bilgisi ve becerileri kazandırarak, hastaların sağlık durumlarını sistematik olarak gözlemleyebilme, değerlendirebilme ve uygun hemşirelik tanıları koyabilme yeterliliği kazandırmaktır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Bickley, L. S. (2020). Bates’ Guide to Physical Examination and History Taking. Jarvis, C. (2023). Physical Examination and Health Assessment. Türkiye’de yaygın kullanılan hemşirelik fiziksel muayene kitapları.
Notlar
Bickley, L. S. (2020). Bates’ Guide to Physical Examination and History Taking. Jarvis, C. (2023). Physical Examination and Health Assessment. Türkiye’de yaygın kullanılan hemşirelik fiziksel muayene kitapları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel fiziksel muayene tekniklerini (gözlem, palpasyon, perküsyon, oskültasyon) açıklar. |
ÖÇ02 | Sistem bazlı fiziksel değerlendirme yapar (nörolojik, kardiyovasküler, solunum vb.). |
ÖÇ03 | Normal ve anormal bulguları ayırt eder. |
ÖÇ04 | Fiziksel tanılama sonuçlarını hemşirelik sürecine entegre eder. |
ÖÇ05 | Hasta güvenliği, mahremiyet ve etik ilkelere uygun fiziksel değerlendirme gerçekleştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 1 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse Giriş | ön hazırlık yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Fiziksel Değerlendirme Temel İlkeleri | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
3 | Muayene Teknikleri I | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
4 | Muayene Teknikleri II | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
5 | Genel Görünüm ve Vital Bulgular | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
6 | Cilt, Saç ve Tırnaklar | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
7 | Baş ve Boyun Değerlendirmesi | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Solunum Sistemi Değerlendirmesi | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Kardiyovasküler Sistem Değerlendirmesi | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
11 | Abdomen Değerlendirmesi | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
12 | Kas-İskelet Sistemi Değerlendirmesi | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
13 | Sinir Sistemi Değerlendirmesi | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
14 | Ürogenital ve Anüs, Rektum Değerlendirmesi | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
15 | Genel Değerlendirme ve Klinik Senaryolar | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 12 | 24 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,04 | ||
AKTS | 3 AKTS |