HMS112 Hemşirelikte Fiziksel Tanılama

3 AKTS - 1-1 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 1.5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
HEMŞİRELİK PR.
Kod HMS112
Ad Hemşirelikte Fiziksel Tanılama
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 1.5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Açelya TÜRKMEN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, hemşirelik öğrencilerine temel fiziksel değerlendirme bilgisi ve becerileri kazandırarak, hastaların sağlık durumlarını sistematik olarak gözlemleyebilme, değerlendirebilme ve uygun hemşirelik tanıları koyabilme yeterliliği kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersin amacı, hemşirelik öğrencilerine temel fiziksel değerlendirme bilgisi ve becerileri kazandırarak, hastaların sağlık durumlarını sistematik olarak gözlemleyebilme, değerlendirebilme ve uygun hemşirelik tanıları koyabilme yeterliliği kazandırmaktır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Bickley, L. S. (2020). Bates’ Guide to Physical Examination and History Taking. Jarvis, C. (2023). Physical Examination and Health Assessment. Türkiye’de yaygın kullanılan hemşirelik fiziksel muayene kitapları.

Notlar

Bickley, L. S. (2020). Bates’ Guide to Physical Examination and History Taking. Jarvis, C. (2023). Physical Examination and Health Assessment. Türkiye’de yaygın kullanılan hemşirelik fiziksel muayene kitapları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Temel fiziksel muayene tekniklerini (gözlem, palpasyon, perküsyon, oskültasyon) açıklar.
ÖÇ02 Sistem bazlı fiziksel değerlendirme yapar (nörolojik, kardiyovasküler, solunum vb.).
ÖÇ03 Normal ve anormal bulguları ayırt eder.
ÖÇ04 Fiziksel tanılama sonuçlarını hemşirelik sürecine entegre eder.
ÖÇ05 Hasta güvenliği, mahremiyet ve etik ilkelere uygun fiziksel değerlendirme gerçekleştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 4
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. 1
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 4
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse Giriş ön hazırlık yoktur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Fiziksel Değerlendirme Temel İlkeleri ön hazırlık yoktur Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
3 Muayene Teknikleri I ön hazırlık yoktur Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
4 Muayene Teknikleri II ön hazırlık yoktur Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
5 Genel Görünüm ve Vital Bulgular ön hazırlık yoktur Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
6 Cilt, Saç ve Tırnaklar ön hazırlık yoktur Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
7 Baş ve Boyun Değerlendirmesi ön hazırlık yoktur Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Solunum Sistemi Değerlendirmesi ön hazırlık yoktur Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
10 Kardiyovasküler Sistem Değerlendirmesi ön hazırlık yoktur Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
11 Abdomen Değerlendirmesi ön hazırlık yoktur Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
12 Kas-İskelet Sistemi Değerlendirmesi ön hazırlık yoktur Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
13 Sinir Sistemi Değerlendirmesi ön hazırlık yoktur Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
14 Ürogenital ve Anüs, Rektum Değerlendirmesi ön hazırlık yoktur Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
15 Genel Değerlendirme ve Klinik Senaryolar ön hazırlık yoktur Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
16 Yarıyıl Sonu Sınavları ön hazırlık yoktur Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları ön hazırlık yoktur Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 12 24
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 76
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,04
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 27.04.2025 11:08