Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ (YL) | |
| Kod | MD0074 |
| Ad | Hidrometalurjik Sistemler |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OKTAY BAYAT |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Metallerin asit, baz veya sulu ortamlarda çözündürülmesi ve ileriki yöntemler ile metal kazanımı prosesleri öğrenilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Tanım, hidrometalurjik yöntemlerle metal kazanımı; bakır ve nikel, uranyum, altın-gümüş, kurşun ve kobalt, bakır tesis atıkları ve bakır izabe tozları, çinko tozları, uçucu kül ve Kennocott process, solvent ekstraksiyon yönteminin tanımı, teorisi, ilkeleri ve uygulaması; nikel ve kobalt, bakır, elektro kimyasal reaksiyonlar ve çözelti kimyası, altın-gümüş çözeltilerinin kinetiği, akışkan yatak elektrowinning.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
SME Mineral Processing Handbook, N.L. Weiss, vol. 1-2, 1985.; Wills' Mineral Processing Technology: An Introduction to the Practical Aspectsof Ore Treatment and Mineral Recovery, Eighth Edition, Barry A. Wills, Elsevier, 2016.; Hydrometallury, M.L. Free, Springer, 2013.
Notlar
Science Direct LİTERATUR
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Hidrometalurji hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ02 | Asit, baz ve mikroorganizmalar hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ03 | Metallerin liç ile çözeltiye alınması hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ04 | METALLER HAKKINDA Uygulamalar hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ05 | ENDUSTRIYEL HAMMADELERIN HIDROMETALURJISI ÖĞRETİLİR. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Maden mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | 2 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maden mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapmayı öğrenir. | 2 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje hazırlayabilecek beceriye sahip olur. | 2 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olur. | 3 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Maden mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | 1 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yetenekleri kazanır. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olur. | 3 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemi kendi başına tanımlama becerisi kazanır. | 2 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliğinin mesleki ve etik sorumluluğunu kazanır. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini kavrar. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje değerlendirebilecek beceriye sahip olur. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemin çözümünde elde edilen sonuçların yorumlanması becerisini kazanır. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Tanım. | Kitap okuma, internet tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | ÇÖZÜCÜLER | Kitap okuma, internet tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 3 | Liç yöntemleri | Internet tarama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 4 | YIGIN LİÇİ | Kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım |
| 5 | Bakır liçi | Kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 6 | ALTIN liçi | Internet tarama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri |
| 7 | Pb-Zn liçi | Kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 8 | Uranyum liçi | Kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 9 | Kömür liçi | Kitap Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 10 | Biyoliç uygulamaları | Interrnet tarama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 11 | Ara sınav | KITAP OKUMA | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
| 12 | ALTIN LİÇİ EV ÖDEVİ | EV ÇALIŞMASI | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
| 13 | GÜMÜŞ LİÇİ | EV ÇALIŞMASI | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
| 14 | Odev FELDSPAT | EV ÇALIŞMASI | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
| 15 | CAM KUMU LİÇ Odev | EV ÇALIŞMASI | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
| 16 | NİKEL LİÇİ | EV ÇALIŞMASI | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
| 17 | Yılsonu sınavı | EV ÇALIŞMASI | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 50 | 20 |
| 1. Ödev | 25 | 10 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 25 | 10 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||