Genel Bilgi
Birim | ECZACILIK FAKÜLTESİ |
ECZACILIK PR. | |
Kod | ECS551 |
Ad | Eczacılık ve Yapay Zeka |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 9. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Merve NENNİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Eczacılık alanında yapay zeka (AI) teknolojilerinin temellerini, uygulama alanlarını ve gelecek potansiyelini öğretmektir; öğrencilerin ilaç keşfi, farmasötik üretim, kişiselleştirilmiş tedavi ve farmakovijilans gibi süreçlerde AI araçlarını tanıyabilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Yapay zeka temellerinden başlayarak, ilaç keşfi, formülasyon optimizasyonu, klinik karar destek sistemleri, doğal dil işleme (NLP) ve robotik eczane uygulamaları gibi konuları kapsar. Ayrıca etik, regülasyonlar ve AI'nın sınırları da tartışılır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Nenni M., ÇÜBİS-Ders Sunumları, 2025, Çukurova Üniversitesi. Yamalı C., ÇÜBİS-Ders Sunumları, 2025, Çukurova Üniversitesi.
Notlar
BS YANARTAŞ, Eczacılık ve yapay zeka, 2024. Anan S. Jarab, Walid Al-Qerem, Dua’a M. Al-Hajjeh, Shrouq Abu Heshmeh, Tareq L. Mukattash, Abdallah Y. Naser, Hassan Alwafi & Yazid N Al Hamarneh. (2025) Artificial intelligence utilization in the healthcare setting: perceptions of the public in the UAE. International Journal of Environmental Health Research 35:3, pages 585-593.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yapay zeka temel kavramlarını öğrenerek, eczacılık ve ilaç bilimlerinde nasıl uygulanabileceğini analiz eder. |
ÖÇ02 | İlaç keşfi, farmasötik formülasyon optimizasyonu ve klinik eczacılıkta AI tabanını kullanır. |
ÖÇ03 | Farmakovijilans, hasta veri analizi ve kişiselleştirilmiş tedavilerde AI modellerine karar verir. |
ÖÇ04 | Eczane yönetimi ve ilaç tedarik zincirinde AI kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş – Eczacılıkta Yapay Zekanın Rolü ve Potansiyeli | Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Yapay Zeka ve Makine Öğrenmesine Giriş | Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | İlaç Keşfinde Yapay Zeka | Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | Farmasötik Formülasyon ve Üretimde AI | Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Klinik Eczacılık ve Kişiselleştirilmiş Tedavi | Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Farmakovijilans ve Yapay Zeka | Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Görüntü İşleme ve Diagnostik Eczacılık | Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Blokzincir ve Akıllı İlaç Tedarik Zinciri | Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Robotik Eczane Sistemleri | Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | AI ve Halk Sağlığı Eczacılığı | Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Gelecek Trendleri ve Kariyer Fırsatlar | Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Öğrenci Proje Sunumları 1 | Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Öğrenci Proje Sunumları 2 | Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Öğrenci Proje Sunumları 3 | Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |