ECS551 Eczacılık ve Yapay Zeka

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 9. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim ECZACILIK FAKÜLTESİ
ECZACILIK PR.
Kod ECS551
Ad Eczacılık ve Yapay Zeka
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 9. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Merve NENNİ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Eczacılık alanında yapay zeka (AI) teknolojilerinin temellerini, uygulama alanlarını ve gelecek potansiyelini öğretmektir; öğrencilerin ilaç keşfi, farmasötik üretim, kişiselleştirilmiş tedavi ve farmakovijilans gibi süreçlerde AI araçlarını tanıyabilmesini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Yapay zeka temellerinden başlayarak, ilaç keşfi, formülasyon optimizasyonu, klinik karar destek sistemleri, doğal dil işleme (NLP) ve robotik eczane uygulamaları gibi konuları kapsar. Ayrıca etik, regülasyonlar ve AI'nın sınırları da tartışılır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Nenni M., ÇÜBİS-Ders Sunumları, 2025, Çukurova Üniversitesi. Yamalı C., ÇÜBİS-Ders Sunumları, 2025, Çukurova Üniversitesi.

Notlar

BS YANARTAŞ, Eczacılık ve yapay zeka, 2024. Anan S. Jarab, Walid Al-Qerem, Dua’a M. Al-Hajjeh, Shrouq Abu Heshmeh, Tareq L. Mukattash, Abdallah Y. Naser, Hassan Alwafi & Yazid N Al Hamarneh. (2025) Artificial intelligence utilization in the healthcare setting: perceptions of the public in the UAE. International Journal of Environmental Health Research 35:3, pages 585-593.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yapay zeka temel kavramlarını öğrenerek, eczacılık ve ilaç bilimlerinde nasıl uygulanabileceğini analiz eder.
ÖÇ02 İlaç keşfi, farmasötik formülasyon optimizasyonu ve klinik eczacılıkta AI tabanını kullanır.
ÖÇ03 Farmakovijilans, hasta veri analizi ve kişiselleştirilmiş tedavilerde AI modellerine karar verir.
ÖÇ04 Eczane yönetimi ve ilaç tedarik zincirinde AI kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. 1
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. 1
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş – Eczacılıkta Yapay Zekanın Rolü ve Potansiyeli Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Yapay Zeka ve Makine Öğrenmesine Giriş Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
3 İlaç Keşfinde Yapay Zeka Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
4 Farmasötik Formülasyon ve Üretimde AI Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Klinik Eczacılık ve Kişiselleştirilmiş Tedavi Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Farmakovijilans ve Yapay Zeka Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Görüntü İşleme ve Diagnostik Eczacılık Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Blokzincir ve Akıllı İlaç Tedarik Zinciri Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Robotik Eczane Sistemleri Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 AI ve Halk Sağlığı Eczacılığı Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Gelecek Trendleri ve Kariyer Fırsatlar Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Öğrenci Proje Sunumları 1 Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme
14 Öğrenci Proje Sunumları 2 Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme
15 Öğrenci Proje Sunumları 3 Ders kaynaklarından ilgili konuya çalışmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.05.2025 11:44