TRKS310 Çağdaş Türk Edebiyatı

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod TRKS310
Ad Çağdaş Türk Edebiyatı
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. REFİKA ALTIKULAÇ DEMİRDAĞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Farklı çözümleme yöntemleri çerçevesinde çağdaş Türk roman ve hikaye türlerinin temel özellikleri ve çözümleme yöntemlerini tanıma ve kavrama

Dersin İçeriği

Hikâye ve romanı inceleme metotları, yaklaşımlar: sosyolojik, felsefi, biyografik, politik, metafizik varoluşçu, ontolojik, psikanalitik vs. okuma

Dersin Ön Koşulu

Dersin önkoşulu bulunmamaktadır

Kaynaklar

Çeşitli eserler ve akademik çalışmalar

Notlar

Çeşitli eserler ve akademik çalışmalar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Edebiyat sanatı içinde “roman” ve “hikaye”nin kendine has ve diğer türlerden farklı yanlarını görebilme
ÖÇ02 Roman ve hikaye metinlerinin çözümlenmesinde kullanılan / kullanılabilecek olan farklı metotların varlığı ve değerini kavrama
ÖÇ03 Farklı yazarlara ait roman ve hikaye metinlerini çözümleyebilme becerisi kazanma
ÖÇ04 Roman ve hikaye çözümlemeleri esnasında Türkçeyi yazılı ve sözlü olarak başarıyla kullanma becerisi kazanma


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir.
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Roman ve hikayede modern yaklaşım yöntemleri ön hazırlık yoktur Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Sosyolojik okuma Verilen okuma ödevleri yapılır Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Felsefi okuma Verilen okuma ödevleri yapılır Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 biyografik okuma Verilen okuma ödevleri yapılır Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
5 psikanalitik okuma Verilen okuma ödevleri yapılır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 varoluşçu, ontolojik okuma Verilen okuma ödevleri yapılır Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 postmodern okuma Verilen okuma ödevleri yapılır Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
8 Ara Sınavlar Verilen okuma ödevleri yapılır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
9 örnek metinler üzerinde inceleme Verilen okuma ödevleri yapılır Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 örnek metinler üzerinde inceleme-2 Verilen okuma ödevleri yapılır Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 örnek metinler üzerinde inceleme-3 Verilen okuma ödevleri yapılır Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
12 örnek metinler üzerinde inceleme-4 Verilen okuma ödevleri yapılır Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 örnek metinler üzerinde inceleme-5 Verilen okuma ödevleri yapılır Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
14 örnek metinler üzerinde inceleme-6 Verilen okuma ödevleri yapılır Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 örnek metinler üzerinde inceleme-7 Verilen okuma ödevleri yapılır Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Verilen okuma ödevleri yapılır Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları yok Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 84
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,36
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.05.2025 10:10