MT410 Dinamik Sistemler

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ
MATEMATİK PR.
Kod MT410
Ad Dinamik Sistemler
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Sibel DOĞRU AKGÖL
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste, diferansiyel denklem sistemlerinin yapısal özelliklerini anlamaya yönelik teorik araçlar sunulacaktır.

Dersin İçeriği

Otonom sistemler, Denge noktalarının sınıflandırılması ve kararlılık analizi, Faz uzayı geometrisinin çizilmesi ve yorumlanması, Lyapunov yöntemleriyle kararlılık kriterlerinin türetilmesi, Poincaré-Bendixson teoremi ile limit çevrimlerinin varlık koşullarının tartışılması konuları işlenecektir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

L. Perko, Differential Equations and Dynamical Systems: 3rd Edition, Springer, New York, 2000.

Notlar

Ross, S.L., Differential Equations, john Wiley and Sons, Inc., New York, 1974.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Diferansiyel denklem sistemlerinin denge noktalarını belirler.
ÖÇ02 Denge noktalarının kararlılığı hakkında yorum yapar.
ÖÇ03 Faz diyagramını oluşturur
ÖÇ04 Nonlineer denklem sistemlerinin basit kritik noktalarını belirler.
ÖÇ05 Applies the Linearization technique.
ÖÇ06 Applies Poincaré-Bendixson theorem to examine the existence and uniqueness of periodic solutions.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Orta Öğretimde kazandırılan matematik bilgilerini teorik temellere dayandırarak ispat edebilmeyi kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Cebir, Analiz ve Topolojinin temel kavramlarının önemini kavrar. 4
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Matematiksel akıl yürütme olgunluğu kazanarak matematiksel ispatlar geliştirip ve yazama yeteneğini gösterir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiğin temel teorilerini doğru olarak hem yazılı hem de sözlü olarak ifade edebilme yeteneğini gösterir. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiğin farklı alanları arasındaki ilişkinin ve diğer disiplinlerle olan bağlantısının kavrar. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Herhangi bir problem için model oluştururken nesneler arasındaki ilişkileri en anlaşılır bir şekilde edebilmeyi kavrar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Formül, grafik, tablo ve şema gibi matematiksel modelleri çizemeyi ve açıklamayı kavrar. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaştığı problemleri matematiksel olarak yeniden düzenleme, analiz etme ve modelleme yeteneğini gösterir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar programlama dillerinden en az birini kavrar.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Problem çözmede bilimsel yöntemleri ve uygun teknolojileri etkin olarak kullanma becerisini gösterir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Matematiksel kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dili kavrar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirme yeteneğini gösterir. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Programlama tekniklerini kavrar ve program yapabilme yetenegini gösterir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gerek bağımsız gerekse grup olarak matematik çalışma yeteneğini gösterir. 4
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik uygulamalarının çalışma alanlarında evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık becerisini gösterir. 3
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçme, kullanma ve geliştirme becerisi gösterir. 3
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi gösterir. 4
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik uygulamaları için gerekli olan bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. 3
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik çalışma alanlarına göre tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlama becerisi kazanır. 3
PÖÇ20 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Meslekî etik ve sorumluluk bilinci kazanır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Linear Systems: Uncoupled Linear Systems, Diagonalization Kaynak kitaplarda konuyla ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Operatörlerin Üstelleri, R^2'deki Lineer Sistemler Kaynak kitaplarda konuyla ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Karmaşık Özdeğerler, Katlı Özdeğerler Kaynak kitaplarda konuyla ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Jordan form Kaynak kitaplarda konuyla ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Stability Theory, Nonhomogeneous Linear Systems Kaynak kitaplarda konuyla ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Lineer Olmayan Sistemler: Ön Bilgiler Kaynak kitaplarda konuyla ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Bir Diferansiyel Denklemin Tanımladığı Akış, Lineerleştirme Kaynak kitaplarda konuyla ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar 7. haftaya kadar işlenen tüm konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kararlı Manifold Teoremi Kaynak kitaplarda konuyla ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Lyapunov Fonksiyonu Kaynak kitaplarda konuyla ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Kritik nokta türleri: Düğüm, eyer noktası, Odaklar ve Merkezler Kaynak kitaplarda konuyla ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 R^2'deki Hiperbolik Olmayan Kritik Noktalar, Merkez Manifold Teorisi Kaynak kitaplarda konuyla ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Lineer Olmayan Sistemler: Global teori Kaynak kitaplarda konuyla ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Limit kümeleri, çekiciler, Periyodik Yörüngeler, Limit Döngüleri, Kaynak kitaplarda konuyla ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Hamilton Sistemleri, R^2'de Poincare-Bendixson Teorisi Kaynak kitaplarda konuyla ilgili sayfaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İşlenen tüm konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İşlenen tüm konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2025 03:03