Genel Bilgi
Birim | İLAHİYAT FAKÜLTESİ |
İLAHİYAT PR. | |
Kod | IHS222 |
Ad | Arap Dili ve Belegatı IV |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. MEHMET YILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. MUSA ALP (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Prof. Dr. MUSA ALP (Bahar) (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Beyan terimleri ve konularının kavranması
Dersin İçeriği
Arap Belagatinde Meani ve Beyan konuları
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ulûmu'l-Belâğa (el-Meâni-el-Beyân-el-Bedî')
Notlar
Belâğat - Arap Edebiyatı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Beyanın Tarifi: Sözlük ve Terim anlamı öğrenir |
ÖÇ02 | Beyan İlminin Konusu ve Kısımlarını kavrar |
ÖÇ03 | Teşbih Tarifi ve Unsurlarını tanır |
ÖÇ04 | Teşbihin Kısımlarını öğrenir |
ÖÇ05 | Mecaz Tarifi ve Kısımlarını kavrar |
ÖÇ06 | Mecaz'ı Akliyi öğrenir ve uygular. |
ÖÇ07 | Mecaz'ı Murselı kavrar ,Mecaz'ı Murselı kavrar |
ÖÇ08 | Mecaz'ı Mursel alakalarını öğrenir |
ÖÇ09 | İsti'are ve Unsurlarını kavrar |
ÖÇ10 | Tasrihi / Mekni-Asli/Tebe'i İsti'areyı tanır |
ÖÇ11 | Mutlak/Mureşşeh/Mucerret İsti'areyı tanır |
ÖÇ12 | İsti'are'i Temsiliyyeyı öğrenir |
ÖÇ13 | Mecaz ve İsti'are Uygulamalarını kavrar |
ÖÇ14 | Kinaye'yı öğrenir, Kinaye'yı öğrenir |
ÖÇ15 | Ta'riz-Telvihı anlar, Ta'riz-Telvihı anlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri yorumlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Beyanın Tarifi: Sözlük ve Terim anlamı | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Beyan İlminin Konusu ve Kısımları | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Teşbih Tarifi ve Unsurları | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Teşbihin Kısımları | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Mecaz Tarifi ve Kısımları | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Mecaz'ı Akli | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Mecaz'ı Mursel | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Mecaz'ı Mursel alakaları | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | İsti'are ve Unsurları | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Tasrihi / Mekni-Asli/Tebe'i İsti'are | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Mutlak/Mureşşeh/Mucerret İsti'are | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | İsti'are'i Temsiliyye | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Mecaz ve İsti'are Uygulamaları | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Kinaye | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |