SÖ1712 Matematik Eğitiminde Matematiksel Modelleme ve Uygulamaları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
SINIF ÖĞRETMENLİĞİ (YL) (TEZLİ)
Kod SÖ1712
Ad Matematik Eğitiminde Matematiksel Modelleme ve Uygulamaları
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Hatice Beyza ALBAYRAK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste matematik eğitiminde matematiksel modelleme kavramının tanıtılması, matematiksel modelleme uygulamalarının öğretilmesi, akademik çalışmalarda matematiksel modelleme çalışmalarının incelenmesi ve model oluşturma etkinliği tasarlanması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste matematiksel modelleme, matematiksel modelleme perspektifleri, matematiksel modelleme süreçleri, model oluşturma etkinliği, model oluşturma etkinliklerinin prensipleri ve bileşenleri incelenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Bukova Güzel, E. (2018). Matematik eğitiminde matematiksel modelleme: Araştırmacılar, eğitimciler ve öğrenciler için. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Bukova Güzel, E., Doğan, M. F., & Özaltun Çelik, A. (2021). Matematiksel modelleme: Teoriden uygulamaya bütünsel bakış. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Notlar

Bukova Güzel, E., Doğan, M. F., & Özaltun Çelik, A. (2021). Matematiksel modelleme: Teoriden uygulamaya bütünsel bakış. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Matematiksel modellemeyi tanımlar.
ÖÇ02 Matematiksel modelleme perspektiflerini açıklar.
ÖÇ03 Matematiksel modelleme süreçlerini açıklar.
ÖÇ04 Model oluşturma etkinliğini tanımlar.
ÖÇ05 Model oluşturma etkinliklerinin prensiplerini açıklar.
ÖÇ06 Model oluşturma etkinliklerinin temel bileşenlerini açıklar.
ÖÇ07 Matematik eğitiminde matematiksel modelleme alanında yurt içi ve yurt dışında yapılan çalışmaları inceler.
ÖÇ08 Model oluşturma etkinliği tasarlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanına uygun temel bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini kullanır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri tartışır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını tartışır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerinin dayanaklarını açıklar. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri (makale, tez vb.) eleştirel bir gözle değerlendirir. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası bir anlayışla öğretim stratejisi, yöntem ve tekniklerini kullanır, geliştirir, derinleştirir. 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütmeye istekli olur. 5
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. 5
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. 1
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders içeriğinin, kaynakların, izlenecek strateji, yöntem ve tekniklerin tanıtımı İlgili konuya ilişkin literatür tarama ve akademik okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Model, matematiksel model ve matematiksel modelleme kavramları İlgili konuya ilişkin literatür tarama ve akademik okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Matematiksel modelleme perspektifleri İlgili konuya ilişkin literatür tarama ve akademik okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Matematiksel modelleme süreçleri İlgili konuya ilişkin literatür tarama ve akademik okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Model oluşturma etkinliği ve model oluşturma etkinliklerinin prensipleri İlgili konuya ilişkin literatür tarama ve akademik okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Model oluşturma etkinliklerinin temel bileşenleri İlgili konuya ilişkin literatür tarama ve akademik okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Farklı sınıf düzeylerinde model oluşturma etkinliklerinin incelenmesi İlgili konuya ilişkin literatür tarama ve akademik okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Matematik eğitiminde matematiksel modelleme alanında yurt içinde yapılan çalışmaların incelenmesi İlgili konuya ilişkin literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
10 Matematik eğitiminde matematiksel modelleme alanında yurt dışında yapılan çalışmaların incelenmesi İlgili konuya ilişkin literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Tartışma
11 Matematiksel modelleme alanında araştırma örneği yazma I İlgili konuya ilişkin literatür tarama ve akademik okumalar Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
12 Matematiksel modelleme alanında araştırma örneği yazma II İlgili konuya ilişkin literatür tarama ve akademik okumalar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
13 Model oluşturma etkinliği tasarlama ve değerlendirme I İlgili konuya ilişkin literatür tarama ve akademik okumalar Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Tartışma
14 Model oluşturma etkinliği tasarlama ve değerlendirme II İlgili konuya ilişkin literatür tarama ve akademik okumalar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
15 Model oluşturma etkinliği tasarlama ve değerlendirme III İlgili konuya ilişkin literatür tarama ve akademik okumalar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 20 20
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 161
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,44
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.04.2025 07:01