TBB501 Toprak Biliminde Coğrafi Bilgi Sistem Uygulamaları

6 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
TOPRAK BİLİMİ VE BİTKİ BESLEME (YL)
Kod TBB501
Ad Toprak Biliminde Coğrafi Bilgi Sistem Uygulamaları
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Yakup Kenan KOCA
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Coğrafi Bilgi Sistemleri ortamında toprak veri tabanı üretmek ve çeşitli sorgulamalar yapmak

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında toprak veri tabanının oluşturulması, kullanımı, veri tabanı sorgulama işlemleri yapılmaktadır. Ders kapsamında temel seviyede ArcGIS programı kullanılmaktadır. Ders kapsamında her dönem bir çalışma alanının coğrafi bilgi sistemlerinde haritalandırılması, veri tabanının oluşturulması ve sorgulamaları yapılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

ArcGIS uygulama ders materyalleri

Notlar

Güncel makaleler ve çalışmalar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) programlarını kullanır
ÖÇ02 Veri tabanına toprak veri girişlerini sağlar
ÖÇ03 Veri tabanında veriler arası sorgulamalar yapar
ÖÇ04 Sayısal toprak haritalarında sorgulamalar yapar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) nedir? Gerek yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 CBS programlarının genel tanıtımı Gerek yok Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
3 Nokta, alan, çizgi verilerinin tanıtım Gerek yok Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
4 CBS programına veri girişleri CBS programına veri giriş videolarını izleme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 CBS programına veri girişleri (çizgi) CBS programına veri girişleri (Line) uygulamasına çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
6 CBS programına veri girişleri (poligon) CBS programına veri girişleri (poligon) uygulamasına çalışma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
7 CBS’de harita üretimi Önceki uygulamaların ders dışındaki zamanda tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Önceki haftalarda yapılanların sınavına çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Toprak Biliminde kullanılan veriler Önceki uygulamaların ders dışındaki zamanda tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Toprak Biliminde kullanılan verilerin veri tabanına girişleri Toprak Biliminde kullanılan verilerin veri tabanına giriş videolarını izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Toprak Biliminde kullanılan verilerin veri tabanına girişleri (haritalama birimleri) Haritalama birimlerinin veri tabanına giriş videolarını izleme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Örnek basılı raporlardan sayısal veriler üretme basılı raporların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Örnek basılı raporlardan dijital verilerin oluşturulması Önceki uygulamaların ders dışındaki zamanda tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Verilerin sorgulanması ve yorumlamalar Verilerin sorgulanması ve yorumlamalar video izlemeler Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Verilerin yorumlamalar Önceki uygulamaların ders dışındaki zamanda tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm dönem konularının bilgisayar uygulamasına çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm dönem konularının bilgisayar uygulamasına çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 148
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,92
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 04.05.2025 03:37