Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
TOPRAK BİLİMİ VE BİTKİ BESLEME (YL) | |
Kod | TBB501 |
Ad | Toprak Biliminde Coğrafi Bilgi Sistem Uygulamaları |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Yakup Kenan KOCA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Coğrafi Bilgi Sistemleri ortamında toprak veri tabanı üretmek ve çeşitli sorgulamalar yapmak
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında toprak veri tabanının oluşturulması, kullanımı, veri tabanı sorgulama işlemleri yapılmaktadır. Ders kapsamında temel seviyede ArcGIS programı kullanılmaktadır. Ders kapsamında her dönem bir çalışma alanının coğrafi bilgi sistemlerinde haritalandırılması, veri tabanının oluşturulması ve sorgulamaları yapılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
ArcGIS uygulama ders materyalleri
Notlar
Güncel makaleler ve çalışmalar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) programlarını kullanır |
ÖÇ02 | Veri tabanına toprak veri girişlerini sağlar |
ÖÇ03 | Veri tabanında veriler arası sorgulamalar yapar |
ÖÇ04 | Sayısal toprak haritalarında sorgulamalar yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) nedir? | Gerek yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | CBS programlarının genel tanıtımı | Gerek yok | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Nokta, alan, çizgi verilerinin tanıtım | Gerek yok | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | CBS programına veri girişleri | CBS programına veri giriş videolarını izleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | CBS programına veri girişleri (çizgi) | CBS programına veri girişleri (Line) uygulamasına çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | CBS programına veri girişleri (poligon) | CBS programına veri girişleri (poligon) uygulamasına çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | CBS’de harita üretimi | Önceki uygulamaların ders dışındaki zamanda tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Önceki haftalarda yapılanların sınavına çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Toprak Biliminde kullanılan veriler | Önceki uygulamaların ders dışındaki zamanda tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Toprak Biliminde kullanılan verilerin veri tabanına girişleri | Toprak Biliminde kullanılan verilerin veri tabanına giriş videolarını izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Toprak Biliminde kullanılan verilerin veri tabanına girişleri (haritalama birimleri) | Haritalama birimlerinin veri tabanına giriş videolarını izleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Örnek basılı raporlardan sayısal veriler üretme | basılı raporların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Örnek basılı raporlardan dijital verilerin oluşturulması | Önceki uygulamaların ders dışındaki zamanda tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Verilerin sorgulanması ve yorumlamalar | Verilerin sorgulanması ve yorumlamalar video izlemeler | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Verilerin yorumlamalar | Önceki uygulamaların ders dışındaki zamanda tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm dönem konularının bilgisayar uygulamasına çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm dönem konularının bilgisayar uygulamasına çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,92 | ||
AKTS | 6 AKTS |