TBB0013 Temel Harita Bilgisi ve Kullanımları

6 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2.5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
TOPRAK BİLİMİ VE BİTKİ BESLEME (YL)
Kod TBB0013
Ad Temel Harita Bilgisi ve Kullanımları
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2.5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MAHMUT DİNGİL
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. MAHMUT DİNGİL (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilere temel harita bilgisi kavramlarını, harita türlerini, projeksiyon sistemlerini, ölçek kavramını ve haritaların doğru kullanımını öğretmektir. Ayrıca, haritaların coğrafi analizlerde, planlama çalışmalarında ve çeşitli uygulamalarda nasıl kullanılacağını pratik uygulamalarla destekleyerek öğretmeyi hedefler. Öğrenciler, mekânsal verilerin yorumlanması ve harita temelli analizlerde karar verme becerisi kazanacaklardır.

Dersin İçeriği

Bu ders, temel harita bilgisi kavramlarını, harita türlerini ve kullanım alanlarını kapsamaktadır. Ders kapsamında ölçek, projeksiyon sistemleri ve koordinat sistemleri gibi kartografik kavramlar ele alınır; harita üretim süreci, veri toplama ve harita çizimi yöntemleri öğretilir. Harita okuma ve mekânsal veri yorumlama becerileri geliştirilir. Sayısal harita üretimi ve temel Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) kavramlarına giriş yapılır. Ölçek değişimi, tematik haritalar ve harita hatalarının analizi gibi konular uygulamalı çalışmalarla desteklenir. Ayrıca, haritaların planlama, mühendislik ve doğal kaynak yönetimi gibi alanlardaki kullanımına odaklanılır. Ders, bir uygulama projesi ile tamamlanır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Derste anlatılan slaytlar ve konu ile ilgili yayın ve dokümanlar

Notlar

"Kartografya " – Ural DİNÇ, Suat ŞENOL, 1989. “Toprak Etüt ve Haritalama” - Ural DİNÇ, Suat ŞENOL, 2013. "Elements of Cartography" – Arthur H. Robinson, 1995. (Klasik ve temel kaynaklardan biri.) "Fundamentals of Geographical Information Systems" – Michael N. DeMers, 2009.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Harita türlerini ve kullanım alanlarını tanımlar.
ÖÇ02 Ölçek, projeksiyon, koordinat sistemleri gibi kartografik temel kavramları açıklar.
ÖÇ03 Harita üretim sürecini anlar.
ÖÇ04 Harita okuma ve yorumlama becerisi geliştirir.
ÖÇ05 Sayısal harita üretim sürecini ve Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) araçlarını kullanarak harita üretir.
ÖÇ06 Tematik haritalar (nüfus, iklim, arazi kullanımı vb.) hazırlayarak, bu haritaları analiz eder ve yorumlar.
ÖÇ07 Harita hatalarını ve doğruluğunu değerlendirir.
ÖÇ08 Harita tasarımında ölçek değişimi, genelleştirme ve estetik düzenlemeler gibi kartografik tasarım ilkelerini uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Harita nedir? Haritanın tarihçesi ve önemi Çeşitli haritaları incelemek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Farklı harita türleri (topografik, tematik, sayısal) ve bunların kullanım alanları. Çeşitli haritaları incelemek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Ölçek, projeksiyon sistemleri, koordinat sistemlerinin harita üzerindeki yeri ve önemi. Koordinat ve harita ilişkisini araştırmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Harita üretiminin temel aşamaları, veri toplama yöntemleri ve harita çizimi. Farklı haritaları incelemek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Haritaların okunması, harita üzerindeki bilgilerin doğru bir şekilde yorumlanması. Harita lejant bilgilerine hakim olmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
6 Topografik haritaların genel özellikleri, kullanım alanları ve okuma becerisi. Farklı ölçeklerde ve farklı bölgelere ait topoğrafik haritaları incelemek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
7 Sayısal harita üretimi ve temel CBS kavramları CBS kavramını anlamak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
8 Ara sınav Önceki 7 haftalık dersin tam bir tekrarı. Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Tematik haritaların hazırlanması ve bu haritaların çeşitli alanlardaki kullanımı. Tematik haritaları araştırmak, örnekler bulmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
10 Ölçek değişimi, harita genelleştirme ve tasarım ilkelerinin uygulamaları. Ölçek kavramını araştırmak, harita tasarım çeşitlerini incelemek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
11 Harita hataları, doğruluk ve hassasiyet analizleri. Haritalarda oluşabilecek hataların araştırılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Haritaların şehir planlama ve mühendislik projelerindeki rolü. Şehir planlamalarında kullanılan haritaların araştırılması ve incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Haritaların doğal kaynak yönetimi ve çevre planlamasında nasıl kullanıldığı. Çevre planlamaları ile ilgili proje ya da çalışmaları incelemek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Uygulamalı harita okuma ve alan yorumlama. Harita sembollerinin anlamlarını ve harita lejant içeriklerini araştırmak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Proje sunumları ve değerlendirme Sunum tekniklerini araştırmak, farklı sunumları incelemek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma
16 Yarı yıl sonu sınavı Önceki tüm konu ve uygulamaların tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarı yıl sonu sınavı Önceki tüm konu ve uygulamaların tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 20 40
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 29.04.2025 11:34