MIM239 Mimari Psikoloji

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MİMARLIK FAKÜLTESİ
MİMARLIK PR.
Kod MIM239
Ad Mimari Psikoloji
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş. Gör. Dr. ÇİĞSEM YAĞMUR YÜKSEL
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, öğrencilerin mimari atmosferlerin kullanıcılar üzerindeki etkilerini anlamalarını ve tasarımlarında bilinçli olarak atmosfer yaratmayı öğrenmelerini sağlar.

Dersin İçeriği

Bu ders, mimarlık ile psikoloji arasındaki etkileşimi ele alarak, mekânsal deneyimin duyular, atmosfer, kullanıcı davranışı ve psikolojik etkiler üzerinden nasıl şekillendiğini inceler.

Dersin Ön Koşulu

Bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Canter, D. (1973). Architectural Psychology, Architectural Press,London Zumthor, P. (2006). Atmospheres: Architectural Environments - Surrounding Objects. Pallasmaa, J. (2005). The Eyes of the Skin: Architecture and the Senses. Lawson, B. (2001). The Language of Space.

Notlar

İlgili diğer yayınlar ve web sayfaları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Atmosfer kavramının mimari ve psikolojik boyutlarını açıklayabilir.
ÖÇ02 Farklı kullanıcı gruplarının mekânsal ihtiyaçlarını psikolojik açıdan değerlendirebilir.
ÖÇ03 Mekânsal atmosferin fiziksel ve zihinsel etkilerini analiz edebilir.
ÖÇ04 Nitel analiz araçlarını kullanarak mekânsal deneyim verilerini çözümleyebilir.
ÖÇ05 Psikolojik olarak duyarlı, insan odaklı tasarım stratejileri geliştirebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında sürdürülebilirlik ilkelerini kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri ve üç boyutlu modelleri kullanır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak tasarım üretir. 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.).
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını yerine getirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Bulunmamaktadır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Atmosfer kavramı Araştırma ve ilgili okuma çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Duyular ve mekansal deneyim Araştırma ve ilgili okuma çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Zihin, Beden ve Mekân Araştırma ve ilgili okuma çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Kullanıcı gruplarına göre farklılıklar Araştırma ve ilgili okuma çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Mekânın psikolojik kodları Araştırma ve ilgili okuma çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Kullanıcı Davranışı Üzerindeki Etkisi Araştırma ve ilgili okuma çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ödev teslimi Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Mekânsal atmosfer analizi Araştırma ve günlük ders içi çalışmalar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
10 Senaryo çalışması Araştırma ve günlük ders içi çalışmalar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
11 Anlam, hafıza ve yer Araştırma ve ilgili okuma çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Mekân Tasarımında Psikolojik Sürdürülebilirlik Araştırma ve ilgili okuma çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Nitel program ile tematik analiz Araştırma ve günlük ders içi çalışmalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
14 Tasarım Stratejileri Araştırma ve ilgili okuma çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Proje sunumları Araştırma ve ilgili okuma çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Teslim hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Proje teslimi Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 05.05.2025 06:14