Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
MİMARLIK PR. | |
Kod | MIM473 |
Ad | Binalarda Isı Yalıtımı |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Ahadollah AZAMI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, mimarlık lisans öğrencilerinin ısı transferi ve yapı termal performansının temellerini öğrenmelerini, uygun yalıtım malzemelerini karşılaştırıp seçmelerini, yapı bileşenleri için U değeri ve R değeri hesaplamalarını yapmalarını, termal köprüleri ortadan kaldıracak cephe detayları tasarlamalarını, ulusal ve uluslararası yalıtım standartlarını (TS 825, ISO 6946, EN 13162 vb.) uygulamalarını ve farklı yalıtım stratejilerinin enerji verimliliği, maliyet yarar ve sürdürülebilirlik etkilerini gerçek projelerde değerlendirmelerini sağlamayı amaçlar.
Dersin İçeriği
Bu ders, binalarda ısı yalıtımının prensiplerini, malzemelerini, uygulama yöntemlerini ve performans kriterlerini incelemektedir. Öğrenciler ısı aktarımının temel kavramlarını öğrenir, yalıtım malzemelerini ve cephe detaylarını analiz eder, U‐değeri hesaplamaları yapar ve enerji tasarrufu ile konfor etkilerini değerlendirir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Haftalık Program PPS Sunumlar
Notlar
■ASHRAE. ASHRAE El Kitabı – Temeller (Bölüm 27: Bina Zarfının Termal Performansı). Atlanta, GA: ASHRAE, 2017. ■Ching, Francis D.K.Building Construction Illustrated, 6. basım. Hoboken, NJ: Wiley, 2014. ■Holman, J.P.Heat Transfer, 10. basım. New York: McGraw‑Hill, 2010. ■Uluslararası Standardizasyon Örgütü. ISO6946:2017– Bina bileşenleri ve bina elemanları– Isıl direnç ve ısıl geçirgenlik. Cenevre: ISO, 2017. ■Uluslararası Standardizasyon Örgütü. ISO13788:2012– Bina bileşenlerinin ve yapı malzemelerinin higrotermal performansı – Kritik yüzey nemini ve aralıklı yoğuşmayı önlemek için iç yüzey sıcaklığı – Hesaplama yöntemleri. Cenevre: ISO, 2012. ■Avrupa Standardizasyon Komitesi. EN13162:2012– Binalar için ısı yalıtım ürünleri – Fabrika yapımı mineral yün (MW) ürünleri – Şartname. Brüksel: CEN, 2012. ■Türk Standartları Enstitüsü. TS825:2008– Binalarda Isı Yalıtım Kuralları. Ankara: TSE, 2008. ■Janssen, Hans ve OlivierKlein. WUFI®: Higrotermal Modelleme ve Simülasyon. Stuttgart: Fraunhofer IBP, 2012. ■McHugh, Philip ve SteffenZach. Isı Köprüsüz Tasarım – İlkeler ve Uygulamalar. Londra: Routledge, 2015. ■Yılmaz, Erkan ve Selin Köksal. “Ortak Yalıtım Malzemelerinin Karşılaştırmalı Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi.” Mimarlık Mühendisliği Dergisi, cilt 24, sayı. 3, 2018, s.04018016-1–04018016-9.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Isı yalıtımının, operasyonel enerji kullanımını ve buna bağlı karbon emisyonlarını azaltarak enerji verimliliğinin sürdürülebilirlik ilkesine nasıl katkıda bulunduğunu açıklar. |
ÖÇ02 | Duvar, çatı, döşeme ve pencere gibi yapı kabuğu bileşenleri için U‑değeri ve R‑değeri hesaplar. |
ÖÇ03 | Termal özellik, nem direnci ve çevresel etki kriterlerine göre taş yünü, EPS, XPS, PIR, doğal lifler gibi yalıtım malzemelerini seçer. |
ÖÇ04 | Yapı kabuğu birleşim detaylarında termal köprüleri etkili biçimde ortadan kaldırabilecek detayları anlar. |
ÖÇ05 | Farklı yalıtım stratejilerinin yaşam döngüsü enerji tasarrufu, maliyet yarar ve sürdürülebilirlik etkilerini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında sürdürülebilirlik ilkelerini kullanır. | 1 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri ve üç boyutlu modelleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak tasarım üretir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını yerine getirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı ve ders içeriğinin sunulması | Bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Binalarda ısı geçişi | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap |
3 | Malzemelerin termal özellikleri | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
4 | Yalıtım malzemeleri | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yapı kabuğu birleşimleri | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
6 | U-değeri ve R-değeri hesapları | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Termal köprüler ve birleşim noktaları | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | İlgili Okuma ve Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | •Çatı yalıtımı: düz, meyilli, ters döşeme sistemleri •Detay modelleme | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Döşeme ve temel yalıtımı: radye, mahya, bodrum sistemleri | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Pencere ve cam ünitelerinde termal performans; çerçeve ve kenar etkileri | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | •Nem ısı etkileşimi ve nem kontrolü (WUFI tanıtım) •Simülasyon uygulaması | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | •Yalıtım malzemelerinin çevresel ve yaşam döngüsü etkisi •Yaşam döngüsü analiz vaka incelemesi | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | •Final proje sunumları: küçük bir yapı için detaylı yalıtım tasarımı •Ders değerlendirme ve geribildirim | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İnceleme/Tartışma/Önerilerin Değerlendirilmesi | İlgili Okuma ve Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili Okuma ve Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili Okuma ve Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,04 | ||
AKTS | 3 AKTS |