Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| FİZİK (YL) | |
| Kod | FK731 |
| Ad | Yoğun Madde Fiziği |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BEKİR ÖZÇELİK |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. BEKİR ÖZÇELİK
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, temel yoğun madde fiziğinin içeriklerinin anlaşılmasıdır.
Dersin İçeriği
Katılarda kristal yapılar, Katıların ısısal, Akustik ve Optiksel Özellikleri; Serbest Elektron Modeli; Metallerin ısısal ve elektriksel iletkenlikleri; Katıların enerji bantları; Bloch Teoremi; Metallerin Band yapısı; Yalıtkanlar ve yarıiletkenler, Enerji band hesabı; Band yapısının tanımlanmasında deneysel yöntemler; Yarıiletken cihazlar.
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul Bulunmuyor
Kaynaklar
Katıhal Fiziğine Giriş C. Kittel
Notlar
Internet Araştırması
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Temel yoğun madde fiziği teorilerini kavrar. |
| ÖÇ02 | Maddelerin kristal yapılarını ve teorilerini kavrar. |
| ÖÇ03 | Yoğun maddelerin fiziksel özelliklerini ayırdeder. |
| ÖÇ04 | Serbest elektron modelini açıklar |
| ÖÇ05 | Yarıiletken band teorisini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. | 5 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | 4 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 3 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. | 3 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. | 3 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 3 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak araştırma yapabilir. | 2 |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. | 2 |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur. | |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | 3 |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | |
| PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. | 3 |
| PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 3 |
| PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Katılarda kristal yapılar, | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 2 | Katıların ısısal, Akustik ve Optiksel Özellikleri I | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 3 | Katıların ısısal, Akustik ve Optiksel Özellikleri II | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 4 | Serbest Elektron Modeli | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 5 | Metallerin ısısal ve elektriksel iletkenlikleri I | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 6 | Metallerin ısısal ve elektriksel iletkenlikleri II | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 7 | Katıların enerji bantları; | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
| 9 | Bloch Teoremi | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 10 | Metallerin Band yapısı | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 11 | Yalıtkanlar ve yarıiletkenler, | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 12 | Enerji band hesabı | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 13 | Band yapısının tanımlanmasında deneysel yöntemler | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 14 | Yarıiletken cihazlar I | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 15 | Yarıiletken cihazlar II | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||