Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| FİZİK (YL) | |
| Kod | FK694 |
| Ad | Örgü Dinamiği |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FARUK KARADAĞ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Lisans seviyesi üzerine ileri seviyede örgü dinamiği kavramlarını kurmak.
Dersin İçeriği
Temel ilkeler; Basit sistemlerin örgü dinamiği ve harmonik yaklaşım; diatomik kristallerin dinamiği, genel ilkeler; Normal modlar; Örgü dinamiği ve termodinamik; Akustik modlar ve makroskopik elastiklik; Anharmonik etkiler ve faz geçişleri; Nötron saçılması; Infrared ve Raman spektroskopi (temel ilkeler); Örgü titreşimlerinin kuvantum mekaniksel tanımlanması; Moleküler dinamik simülasyon.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Örgü Dinamiğine Giriş, Martin T. Dove
Notlar
Örgü Dinamiğine Giriş Konusunda diğer kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Basit sistemlerin örgü dinamiği ve harmonik yaklaşımını kullanır. |
| ÖÇ02 | diatomik kristallerin dinamiğini açıklar |
| ÖÇ03 | Örgü dinamiği ve termodinamik arasındaki ilişkiyi yorumlar |
| ÖÇ04 | Katılar ve kristal yapıları hakkında temel bilgileri açıklar. |
| ÖÇ05 | Örgü titreşimlerinin kuvantum mekaniksel tanımlamasını açıklar |
| ÖÇ06 | Kızılötesi ve Raman spektroskopisinin örgü dinamiğindeki önemini açıklar. |
| ÖÇ07 | Makroskopik özelliklerin mikroskopik açıklamasını açıklar |
| ÖÇ08 | X-ışını kırınımı mekanizmasını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | 3 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. | 4 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. | 4 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. | 3 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 4 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak araştırma yapabilir. | |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. | |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur. | |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | 3 |
| PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. | 3 |
| PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | |
| PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur. | 4 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Örgü dinamiğinin temelleri; kristalde atomun dinamiği, | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 2 | Basit sistemlerin örgü dinamiği ve harmonik yaklaşım, | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 3 | Diatomik kristallerin Dinamiği; temel ilkeler. | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 4 | Atomlar ne kadar hareket eder, | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 5 | Örgü dinamiği ve termodinamik | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 6 | Formel tanımlar, normal mod koordinatları | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 7 | Akustik mod | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Anharmonik etkiler ve faz geçişleri | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 10 | Nötron saçılması, | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 11 | Kızılötesi ve Raman spektroskopisi | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 12 | Örgü titreşimlerinin kuvantum mekaniksel tanımlaması, | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 13 | Moleküler dinamik benzeşim, | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 14 | Ewald yöntemi | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 15 | Faz geçişlerinin Landau teorisi | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||