Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| FİZİK (YL) | |
| Kod | FK591 |
| Ad | LHC Deneyleri I |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz |
| Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EDA EŞKUT |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı BHÇ'deki detektörler ve Fizik Araştırmaları konusunda bilgi vermektir
Dersin İçeriği
Hızlandırıcılar , Deneysel Yöntemler, Parçacık Detektörleri, BHÇ (Büyük Hadron Çarpıştırıcı)'daki Deneyler ve Araştırılan Fizik Konuları bu dersin içeriğini oluşturur
Dersin Ön Koşulu
İlgili konu kitaptan çalışılsın
Kaynaklar
https://home.cern/science/experiments
Notlar
https://home.cern/science/experiments
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Hızlandırıcılar ve Parçacık Detektörlerini tanır |
| ÖÇ02 | CERN'deki Büyük Hadron Çarpıştırıcısı (BHÇ)'nın özelliklerini açıklar |
| ÖÇ03 | CERN'deki ATLAS ve CMS i deneylerini tanır |
| ÖÇ04 | Işıldama sayaçları ve izleyici detektörleri ayırt eder |
| ÖÇ05 | Kalorimetreleri ve muon spektrometrelerini tanır |
| ÖÇ06 | Parçacık hüzmesini tarif eder |
| ÖÇ07 | Yüklü parçacıkların madde ile etkileşmesini tartışır |
| ÖÇ08 | CERN'deki ALICE ve LHCb deneylerini tanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 3 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 2 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak araştırma yapabilir. | 3 |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. | |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur. | 3 |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | 3 |
| PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. | |
| PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | |
| PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Hızlandırıcılar ve çarpıştırıcı hüzme makineleri hakkında temel bilgiler | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Yüklü Parçacıkların ve Radyasyonun Madde İle Etkileşmesi | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | Parçacık Detektörleri; Zaman Çözünürlüğü-Işıldama Sayaçları | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 4 | Parçacık Detektörleri; Konum ve Momentum Ölçümü | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 5 | Parçacık Tanımlama, İzleyiciler | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 6 | Enerji Ölçümleri: Elektromanyetik Kalorimetreler | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 7 | Enerji Ölçümleri: Hadronik Kalorimetreler | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 8 | Ara Sınav | Sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | CERN'deki Büyük Hadron Çarpıştırıcısının Temel Özellikleri | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 10 | CERN'deki CMS Deneyinde: İzleyici Detektör | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
| 11 | CERN'deki ATLAS Deneyinde İzleyici Detektör | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 12 | CERN'deki LHCb ve ALICE Detektörleri | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 13 | CERN'deki CMS Deneyinde Elektromanyetik ve Hadronik Kalorimetreler | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 14 | CERN'deki ATLAS Deneyinde: Elektromanyetik ve Hadronik Kalorimetreler | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 15 | CERN'deki CMS ve ATLAS Deneylerinde :Müon Spectrometresi | ATLAS Detector at CERN | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 4 | 60 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 2 | 2 | 4 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 13 | 13 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||