Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| FİZİK (DR) | |
| Kod | FK733 |
| Ad | Manyetizmanın Fiziksel Prensibi ve Manyetik Malzemelerin Manyetik Özellikleri |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz |
| Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BEKİR ÖZÇELİK |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. BEKİR ÖZÇELİK
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında Malzemelerin manyetik özellikleri ve kuramları tanıtılacaktır.
Dersin İçeriği
Manyetik alan; atom ve iyonlarda manyetizmanın kaynağı; diamanyetizma ve paramanyetizma; klasik ve kuantum mekaniksel yaklaşımlar; Ortalama alan teorisi; değiş-tokuş etkileşmeleri ve spin hamiltonyanı; Hamiltonyanın çözümü; ferromanyetizma ve antiferromanyetizma ve spin-camları; Lokalize manyetik moment ve şekillenimleri; RKKY etkileşmeleri; Kondo etkisi, spin-camları ve mıknatıslanmaları; manyetik duygunluk; Özgül ısı ve özdirenç; spin cam teorileri ve deneysel sonuçlarla karşılaştırma; elektron-spin rezonansı ve nükleer manyetik rezonans
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul Bulunmuyor
Kaynaklar
Magnetism and Magnetic Materials J.M. Coey
Notlar
Ders Notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Temel manyetizma hakkında bilgileri kavrar |
| ÖÇ02 | Manyetik malzemelerin özellikleri arasında farkı ayıreder |
| ÖÇ03 | Manyetizma teorilerini kavrar |
| ÖÇ04 | Manyetizmanın deneysel durumlarını analiz eder |
| ÖÇ05 | Magnetocaloric etki kavramını açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanabilir. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli fiziksel niceliklerin deneysel ölçüm yöntemlerini seçer ve aletleri duyarlılık sınırlarına uygun olarak kullanır. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarabilir. | 4 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlayabilir. | 4 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | 3 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 3 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. | 3 |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren bir bilimsel yöntem geliştirir. | |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 4 |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin özel bir konuda bağımsız araştırma gerçekleştirebilir. | 4 |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | |
| PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | 3 |
| PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik kuramlarının öngörülerini hesaplayabilir ve deneysel sonuçlarla karşılaştırabilir. | 4 |
| PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 3 |
| PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | |
| PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziksel problemlere ilişkin özgün çözüm yolları geliştirebilir. | 3 |
| PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel makale hazırlayabilir ve uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayımlayabilir. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Manyetik alan genel giriş | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 2 | Atom ve iyonlarda manyetizmanın kaynağı; | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 3 | Diamanyetizma ve paramanyetizma; | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 4 | Klasik ve kuantum mekaniksel yaklaşımlar | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 5 | Ortalama alan teorisi; | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 6 | Değiş-tokuş etkileşmeleri ve spin hamiltonyanı | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 7 | Hamiltonyanın çözümü | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 9 | Ferromanyetizma ve antiferromanyetizma ve spin-camları | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 10 | Lokalize manyetik moment ve şekillenimleri; | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | RKKY etkileşmeleri; Kondo etkisi, | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Spin-camları ve mıknatıslanmaları | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 13 | Manyetik duygunluk, Özgül ısı ve özdirenç | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 14 | Spin cam teorileri ve deneysel sonuçlarla karşılaştırma; | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 15 | Elektron-spin rezonansı ve nükleer manyetik rezonans | Kitaptan ilgili bölüm okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||