TM611 Tarım Makinalarında İleri Tasarım Teknikleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
TARIM MAKİNALARI (YL) (TEZLİ)
Kod TM611
Ad Tarım Makinalarında İleri Tasarım Teknikleri
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Medet İTMEÇ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, problem çözme ve yaratıcı düşünme teknikleri kullanarak inovatif ve nitelikli tasarımlar geliştirmektir. Tasarım yöntemleriyle doğru tasarım alışkanlıkları kazanarak, konvansiyonel olmayan malzeme seçimleri yapılabilmesi ve işlevsellik ile fonksiyonellik analizlerinin AR-GE perspektifinden gerçekleştirilmesi hedeflenir. Ayrıca, montaj ve imalat için tasarım prensiplerini kullanarak işlevsel ve estetik çözümler geliştirmek amaçlanır. Ders, vaka analizleri ve uygulamalı çalışmalarla teorik bilgilerin pratiğe dökülmesini sağlar.

Dersin İçeriği

Derste, problem çözme teknikleri, yaratıcı düşünme yöntemleri ve AR-GE süreçleri gibi tasarımın temel unsurları ele alınır. İmalat ve montaj için tasarım prensipleri, malzeme seçimi, güvenilirlik analizleri ve estetik tasarım konuları vaka analizleri ve uygulamalı çalışmalarla incelenir. Öğrenciler, teorik bilgileri gerçek dünya uygulamalarıyla ilişkilendirerek inovatif tasarımlar geliştirme becerisi kazanır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Materials Selection in Mechanical Design by Michael F. Ashby Güvenilirlik Mühendisliği ve FMEA by Ömer Faruk Arıkan

Notlar

Engineering Design: A Materials and Processing Approach by George E. Dieter


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 1. Problem çözme tekniklerini (Balık Kılçığı, 5 Neden Analizi, Kök Neden Analizi, 6 Sigma) kullanarak tasarım problemlerini analiz edebilme.
ÖÇ02 2. Yaratıcı düşünme yöntemlerini (TRIZ, SCAMPER, Beyin Fırtınası) uygulayarak yenilikçi tasarım çözümleri geliştirme.
ÖÇ03 3. İşlevsellik ve fonksiyonellik analizleri yaparak ürün tasarımını optimize etme.
ÖÇ04 4. AR-GE ve ÜR-GE süreçlerini anlamak ve tarım makineleri tasarımında etkili bir şekilde kullanmak.
ÖÇ05 5. Montaj ve imalat için tasarım prensiplerini (DfA, DfM, DfE) uygulayarak verimli ve işlevsel tasarımlar oluşturma.
ÖÇ06 6. Konvansiyonel olmayan malzeme seçimlerini yaparak uygun malzeme seçimini gerçekleştirme.
ÖÇ07 7. Tasarım sürecinde güvenilirlik analizleri (FMEA, hata türleri analizi) yaparak ürünlerin dayanıklılığını artırma.
ÖÇ08 8. Estetik tasarım ve görsel algı yönetimini kullanarak işlevsel ve estetik açıdan dengeli çözümler geliştirme.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal bağlamda etkilerini anlama ve doğru bir biçimde yorumlama bilgisi kazanır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans derecesi yeterliliklerine dayalı bir alanda, bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yeterliliklerine sahip olur. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilmek ve bu bilgileri bilimsel ve toplumsal sorumluluk ile uygulayabilir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanı ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlık alanı ile ilgili bir problemin kurgulanmasından başlayarak, yeni çözüm teorileri geliştirir 1
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesinde stratejik karar verme süreçleri ile işlevsel etkileşim kurarak liderlik yapabilir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma gruplarının stratejik performanslarını değerlendirir ve gelişmesine katkıda bulunabilir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. 1
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki faaliyet ve projelerdeki öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir, sorumluluk alır ve çözüm üretebilir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarım makinaları ve teknolojileri ile ilgili ulusal ve uluslararası yasa ve yönetmelikleri tanır ve Alanında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Çalışmaların sonuçları, o alandaki veya dışındaki gruplara sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak en az bir yabancı dil kullanarak gerek yurt içi gerekse yurt dışında aktarabilir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlara yönelik hareket eder


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 1. Ürün Tasarımı nedir? İşlevsellik ve Fonkisyonellik nedir? Ders Notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 2. Problem Çözme Teknikleri (Balık Kılçığı, 5 Neden Analizi, Kök neden analizi, 6 sigma) Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 3. Tasarımda Yaratıcı Düşünme Teknikleri (Beyin Fırtınası, TRIZ, SCAMPER, Morfoloji Analizi) Ders Notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 4. Ürün Yaşam Döngüsü Nedir? (Traktör ve Biçerdöver örneği) Ders Notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 5. ÜR-GE, AR-GE nedir? Tersine Mühendislik ve Eş zamanlı Mühendislik Nedir? Ders Notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 6. Montaj için Tasarım (DfA), İmalat için Tasarım (DfM) ve Mükemmeliyet için Tasarım (DfE) nedir? Ders Notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 7. Montaj parçası sayısını azaltmanın avantajları, maliyet, işçilik, GÜG karlılıkları, Ders Notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Ders Notes Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 9. Farklı İmalat türleri ve imalat şeklinin önemi. Ders Notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 10. Mühendislik Malzemesinin Genel Özellikleri ve Malzeme Haritalarının Tanıtımı Ders Notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 11. Malzeme Haritalarının Tanıtımı ve Optimizasyon Ders Notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 12. Malzeme Haritaları ve Vaka Analizi: Tarım Arabası Şasesi Tasarımında Profil Seçimi Ders Notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 13. Malzeme Haritaları ve Vaka Analizi: Çim biçme makinesinin kesici bıçağının malzeme seçimi Ders Notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 14. Tasarımda Güvenilirlik ve Hata Önleme Yöntemleri (FMEA ve Hata Türleri Analizi) Vaka Analizi: Kabin Analizleri, Pompa Arızaları. Ders Notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 15. Tarım Makinalarında Estetik Tasarım ve Görsel Algı Yönetimi Ders Notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders Notları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders Notları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 9 4 36
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.05.2025 01:14