Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
TARIM MAKİNALARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | TM611 |
Ad | Tarım Makinalarında İleri Tasarım Teknikleri |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Medet İTMEÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, problem çözme ve yaratıcı düşünme teknikleri kullanarak inovatif ve nitelikli tasarımlar geliştirmektir. Tasarım yöntemleriyle doğru tasarım alışkanlıkları kazanarak, konvansiyonel olmayan malzeme seçimleri yapılabilmesi ve işlevsellik ile fonksiyonellik analizlerinin AR-GE perspektifinden gerçekleştirilmesi hedeflenir. Ayrıca, montaj ve imalat için tasarım prensiplerini kullanarak işlevsel ve estetik çözümler geliştirmek amaçlanır. Ders, vaka analizleri ve uygulamalı çalışmalarla teorik bilgilerin pratiğe dökülmesini sağlar.
Dersin İçeriği
Derste, problem çözme teknikleri, yaratıcı düşünme yöntemleri ve AR-GE süreçleri gibi tasarımın temel unsurları ele alınır. İmalat ve montaj için tasarım prensipleri, malzeme seçimi, güvenilirlik analizleri ve estetik tasarım konuları vaka analizleri ve uygulamalı çalışmalarla incelenir. Öğrenciler, teorik bilgileri gerçek dünya uygulamalarıyla ilişkilendirerek inovatif tasarımlar geliştirme becerisi kazanır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Materials Selection in Mechanical Design by Michael F. Ashby Güvenilirlik Mühendisliği ve FMEA by Ömer Faruk Arıkan
Notlar
Engineering Design: A Materials and Processing Approach by George E. Dieter
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1. Problem çözme tekniklerini (Balık Kılçığı, 5 Neden Analizi, Kök Neden Analizi, 6 Sigma) kullanarak tasarım problemlerini analiz edebilme. |
ÖÇ02 | 2. Yaratıcı düşünme yöntemlerini (TRIZ, SCAMPER, Beyin Fırtınası) uygulayarak yenilikçi tasarım çözümleri geliştirme. |
ÖÇ03 | 3. İşlevsellik ve fonksiyonellik analizleri yaparak ürün tasarımını optimize etme. |
ÖÇ04 | 4. AR-GE ve ÜR-GE süreçlerini anlamak ve tarım makineleri tasarımında etkili bir şekilde kullanmak. |
ÖÇ05 | 5. Montaj ve imalat için tasarım prensiplerini (DfA, DfM, DfE) uygulayarak verimli ve işlevsel tasarımlar oluşturma. |
ÖÇ06 | 6. Konvansiyonel olmayan malzeme seçimlerini yaparak uygun malzeme seçimini gerçekleştirme. |
ÖÇ07 | 7. Tasarım sürecinde güvenilirlik analizleri (FMEA, hata türleri analizi) yaparak ürünlerin dayanıklılığını artırma. |
ÖÇ08 | 8. Estetik tasarım ve görsel algı yönetimini kullanarak işlevsel ve estetik açıdan dengeli çözümler geliştirme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal bağlamda etkilerini anlama ve doğru bir biçimde yorumlama bilgisi kazanır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans derecesi yeterliliklerine dayalı bir alanda, bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yeterliliklerine sahip olur. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilmek ve bu bilgileri bilimsel ve toplumsal sorumluluk ile uygulayabilir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanı ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanı ile ilgili bir problemin kurgulanmasından başlayarak, yeni çözüm teorileri geliştirir | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesinde stratejik karar verme süreçleri ile işlevsel etkileşim kurarak liderlik yapabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma gruplarının stratejik performanslarını değerlendirir ve gelişmesine katkıda bulunabilir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki faaliyet ve projelerdeki öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir, sorumluluk alır ve çözüm üretebilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarım makinaları ve teknolojileri ile ilgili ulusal ve uluslararası yasa ve yönetmelikleri tanır ve Alanında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Çalışmaların sonuçları, o alandaki veya dışındaki gruplara sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak en az bir yabancı dil kullanarak gerek yurt içi gerekse yurt dışında aktarabilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlara yönelik hareket eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 1. Ürün Tasarımı nedir? İşlevsellik ve Fonkisyonellik nedir? | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | 2. Problem Çözme Teknikleri (Balık Kılçığı, 5 Neden Analizi, Kök neden analizi, 6 sigma) | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | 3. Tasarımda Yaratıcı Düşünme Teknikleri (Beyin Fırtınası, TRIZ, SCAMPER, Morfoloji Analizi) | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | 4. Ürün Yaşam Döngüsü Nedir? (Traktör ve Biçerdöver örneği) | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | 5. ÜR-GE, AR-GE nedir? Tersine Mühendislik ve Eş zamanlı Mühendislik Nedir? | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | 6. Montaj için Tasarım (DfA), İmalat için Tasarım (DfM) ve Mükemmeliyet için Tasarım (DfE) nedir? | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | 7. Montaj parçası sayısını azaltmanın avantajları, maliyet, işçilik, GÜG karlılıkları, | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ders Notes | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | 9. Farklı İmalat türleri ve imalat şeklinin önemi. | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | 10. Mühendislik Malzemesinin Genel Özellikleri ve Malzeme Haritalarının Tanıtımı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | 11. Malzeme Haritalarının Tanıtımı ve Optimizasyon | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | 12. Malzeme Haritaları ve Vaka Analizi: Tarım Arabası Şasesi Tasarımında Profil Seçimi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | 13. Malzeme Haritaları ve Vaka Analizi: Çim biçme makinesinin kesici bıçağının malzeme seçimi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | 14. Tasarımda Güvenilirlik ve Hata Önleme Yöntemleri (FMEA ve Hata Türleri Analizi) Vaka Analizi: Kabin Analizleri, Pompa Arızaları. | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | 15. Tarım Makinalarında Estetik Tasarım ve Görsel Algı Yönetimi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 9 | 4 | 36 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |