Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
TARIM MAKİNALARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | TM572 |
Ad | Tarımda Erken Uyarı ve Önleme Teknolojileri |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Medet İTMEÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, tarımda karşılaşılan iklimsel ve çevresel tehditlere karşı erken uyarı ve önleme teknolojilerini öğretmektir. Bu teknolojiler, tarımsal verimliliği artırmak, çevresel sürdürülebilirliği sağlamak, iklimsel problemler, tarımsal hastalıklar ve zararlılar gibi olumsuz faktörlerle mücadele etmek için kullanılan makineler, yöntemler ve sistemler üzerine odaklanacaktır.
Dersin İçeriği
Tarımda verimliliği artırmak ve çevresel sürdürülebilirliği sağlamak amacıyla iklimsel faktörlerin, toprak nemi, sıcaklık gibi çevresel verilerin izlenmesi, dondan korunma, güneş yanıklığı önleme, zararlı ve hastalık tespiti gibi erken uyarı teknolojilerinin kullanımı üzerine yoğunlaşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
• FAO – Early Warning Systems in Agriculture • Mathews, G.A. (2008). Pesticide Application Methods • Bazı Makaleler • Tarım Bakanlığı Tahmin ve Erken Uyarı Birimi yayınları • Güncel tezler, seminerler, TÜBİTAK projeleri
Notlar
Literature
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1- İklimsel ve çevresel faktörleri anlayarak, tarımsal üretim üzerindeki etkilerini değerlendirme becerisi kazanılır. |
ÖÇ02 | 2- Tarımsal meteoroloji istasyonları ve mikroklima izleme yöntemlerini kullanarak çevresel verileri takip etme yeteneği geliştirilir. |
ÖÇ03 | 3- Dondan korunma yöntemleri (rüzgâr makineleri, brülörler vb.) ve diğer çevresel tehditlere karşı alınacak önlemler hakkında bilgi sahibi olunur. |
ÖÇ04 | 4- Güneş yanıklığını önleme ve stres yönetimi için kullanılan kimyasal ve teknolojik yöntemlerin etkinliğini kavrayarak uygulama becerisi kazanılır. |
ÖÇ05 | Zararlı ve hastalık tespitinde kullanılan cihazlar (kameralı tuzaklar, feremon tuzakları, yapışkan tuzaklar vb.) ve sensörlerin kullanımını öğrenilir. |
ÖÇ06 | 6- Yapay zeka ve drone teknolojilerinin zararlı tespiti, erken uyarı ve hastalık yönetimi alanlarındaki uygulamaları hakkında bilgi edinilir. |
ÖÇ07 | 7- Akıllı sulama ve toprak nem izleme sistemleri ile su yönetimini optimize ederek kaynak verimliliği sağlama becerisi kazanılır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal bağlamda etkilerini anlama ve doğru bir biçimde yorumlama bilgisi kazanır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans derecesi yeterliliklerine dayalı bir alanda, bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yeterliliklerine sahip olur. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilmek ve bu bilgileri bilimsel ve toplumsal sorumluluk ile uygulayabilir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanı ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanı ile ilgili bir problemin kurgulanmasından başlayarak, yeni çözüm teorileri geliştirir | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesinde stratejik karar verme süreçleri ile işlevsel etkileşim kurarak liderlik yapabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma gruplarının stratejik performanslarını değerlendirir ve gelişmesine katkıda bulunabilir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki faaliyet ve projelerdeki öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir, sorumluluk alır ve çözüm üretebilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarım makinaları ve teknolojileri ile ilgili ulusal ve uluslararası yasa ve yönetmelikleri tanır ve Alanında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Çalışmaların sonuçları, o alandaki veya dışındaki gruplara sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak en az bir yabancı dil kullanarak gerek yurt içi gerekse yurt dışında aktarabilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlara yönelik hareket eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 1. Tarımı Etkileyen İklimsel Faktörler ve Sonuçları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | 2. Tarımsal Amaçlı Kullanılan Bireysel Meteoroloji İstasyonları (Mikroklima Etkileri Ve Takibi) | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | 3. Tarımda Dondan Korunma Yöntemleri (Rüzgâr Makinaları, Çalışma İlkesi, Etkinlik Testi, Kurulum Önerileri) | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | 4. Tarımda Dondan Korunma Yöntemleri (Brülörler, Spray Uygulama, Parafin Mumu Uygulamaları) | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | 5. Dolu Ve Yağıştan Koruma Yöntemleri (Tarımsal Ağlar, Tarımsal Ağların Yöreye Uygun Seçilimi, Mukavemet Hesaplamaları, Dolu Topları) | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | 6. Güneş Yanıklığını Önlemede Kullanılan Kimyasallar (Kaolin Kili ve Antistres Uygulama Yöntemleri) | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | 7. Zararlı Ve Hastalık Tespitinde Kullanılan Cihaz Ve Ekipmanlar (Kameralı Tuzaklar, Feremon Tuzakları, Yapışkan Tuzakları) | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | 9. Zararlı ve Hastalık Tespitinde Yapay Zeka Kullanımı | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | 10. Drone ve Zika İle Zararlı ve Hastalık Tespiti | Ders notları | |
11 | 11. Bitkideki İklimsel Stres Sebepleri Ve Çözüm Önerileri | Ders Notları | |
12 | 12. Damlama Sulamanın Önemi ve Tesisat Tasarımı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | 13. Sürekli Toprak Nem İzleme ve Akıllı Sulama Sistemleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Ders Ödevi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Ders Ödevi 2 | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 8 | 8 | 64 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |