VET502 İntörn Veteriner Hekim 2

30 AKTS - 10-20 Süre (T+U)- 10. Yarıyıl- 20 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim CEYHAN VETERİNER FAKÜLTESİ
VETERİNER PR.
Kod VET502
Ad İntörn Veteriner Hekim 2
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 10. Yarıyıl
Süre (T+U) 10-20 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 30 AKTS
Yerel Kredi 20 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Uygulamalı Ders
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Ferda TURGUT
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. MEHMET HALIGÜR (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste İntörn Veteriner Hekimliği Programını alan öğrenciler Veteriner Hekimliğe hazırlık uygulamalarında bulunmak için Veteriner Fakültesi'nin 5 Bölümündeki bütün Anabilim Dallarının uygulama ve teoriklerini ilgili anabilim dalının öğretim üyeleri ile işleyerek Veteriner Hekimliğe hazırlamayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

İntörn Veteriner Hekimliği Programında 5. sınıf öğrencilerine Veteriner Hekimliğe hazırlık uygulamalarında bulunmak için Veteriner Fakültesi'nin 5 Bölümündeki (Temel Bilimler'de bulunan Anabilim dalları; Klinik Bilimler Bölümünde bulunan Anabilim dalları; Klinik Bilimler Bölümünde bulunan Anabilim dalları; Zootekni ve Hayvan Besleme Bölümünde bulunan Anabilim dalları ve Gıda Hijyeni ve Teknolojisi Bölümünde bulunan Anabilim dalları) tüm Anabilim Dallarının verdiği bütünleşik eğitim kapsamındaki uygulama ve teorik bilgileri içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

VEHİP eğitimine, Çukurova Üniversitesinin Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği çerçevesince gerçekleştirilmektedir.

Kaynaklar

Anabilim Dallarının uygun gördüğü eğitim materyalleri, ilgili literatürler, vaka raporları vb.

Notlar

Veteriner Hekimliği alanındaki ulusal ve uluslararası literatürler, vaka raporları, sunular


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Veteriner Hekimliği olgunlaşma eğitimini tamamlayarak sahaya hazır olduğu yargısına varır.
ÖÇ02 Hastalıkları vaka temelli tanır.
ÖÇ03 Temel bilimlerden aldığı bilgiyi klinik öncesi ve klinik bilimlerden aldığı bilgiyle bir araya getirir.
ÖÇ04 Halk sağlığı ve epidemiyolojik çalışmaları öngörür.
ÖÇ05 Hayvansal üretim, ıslah, sürdürülebilir hayvancılık bilgilerini tanır.
ÖÇ06 Sağlıklı hayvansal gıda üretimi, sürdürülebilirlik, HACCP prensipleri, gıda teknolojilerini tanımlar.
ÖÇ07 Hayat boyu öğrenimin önemini kavrama ve uygulama becerisi, bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri tanır.
ÖÇ08 Hayvan sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını tanımlar.
ÖÇ09 Hayvansal üretim uygulamaları için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisini uygular.
ÖÇ10 Meslektaşları, diğer meslek mensupları, hasta sahibi ve işverenler ile iyi iletişimi ayırt eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvan türleri ve ırklarını, yapısal (morfolojik), işlevsel (fizyolojik, biyokimyasal) ve davranış özellikleri ile gıda amaçlı tüketilip tüketilmeyeceğini ayırt eder. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlaçların kaynaklarını, fiziksel ve kimyasal özellikleri ile hazırlanışlarını açıklar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlaçların hastalar üzerindeki etkilerini ve yan etkilerini tanımlar 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvan hastalıklarının oluşum mekanizmalarını ve vücutta meydana getirdiği patolojik etkilerini söyler. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme ve suni tohumlama yapar. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ölü hayvan materyali, doku örneği, tıbbi ve kimyasal atıkların uluslararası, ulusal kanun ve yönetmeliklere göre uygun şekilde bertaraf eder. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Klinikte muayene, operasyon vb uygulamaları topografik anatomiye göre değerlendirerek hastaya doğru yaklaşım alanını belirler. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileriyle değerlendirerek teşhis süreçlerinde biyokimyasal parametreleri kullanır 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyo güvenlik dâhil gerekli önlemleri uygular. 2
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ölü hayvanlarda bulguları değerlendirmek için nekropsi yaparak dokuları uygun saklama yöntemlerine göre gerekli laboratuvara yönlendirerek rapor hazırlar. 5
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hayvan türlerinde cerrahi hastalıkların başlıca tedavi yöntemlerine göre post operatif süreçte hastaları izler. 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hayvan türlerine göre güvenli bir şekilde sedasyon, anestesi ve ağrı yönetimi yöntemlerini uygular. 4
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Klinik ile laboratuvar ekipmanlarını ve giysilerinin sterilizasyonu gibi biyogüvenlik prensiplerini doğru şekilde uygular. 5
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hayvan türlerine göre bakım-besleme protokollerini düzenleyerek insan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların tüketimini denetler. 5
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Veteriner hizmetleri ile ilgili olgulara göre bilimsel teknik ve yöntemleri inceler ve sorunlara yönelik analiz veya yöntemsel sorumluluk alır. 2
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yaparak gıdaların hijyenik üretim, imalat, işleme, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknolojiyi kullanır. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi mesleki alanında bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını listeler. 3
PÖÇ21 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları gerektiğinde kullanır. 2
PÖÇ22 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Görüntüleme yöntemlerinin tanı koymadaki katkısını ve radyasyon güvenliğini mevcut yönetmeliklere göre uygulayarak vakaya uygun bir muayene yapar. 4
PÖÇ23 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Klinik ve hasta kayıtlarını düzgün ve bilimsel yöntemlerle tutar. 3
PÖÇ24 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel hekimlik ilkelerini gözeterek hayvansal üretim yapan işletmeleri yönetme yöntemlerini ve uygun yönetim planlarını yapar. 2
PÖÇ25 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgisayar kullanma lisansı, ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplumsal bilinçle sosyal projeler ve planları hayata geçirir. 3
PÖÇ26 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki etik ve deontoloji kuralları çerçevesinde dünya gündemini takip ederek diğer meslektaşları ile işbirliği içinde çalışır. 4
PÖÇ27 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 2
PÖÇ28 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Veteriner Hekimlik mesleğinin etik değerlerine sahip olarak bu değerlerini savunur. 2
PÖÇ29 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Zoonoz ve ihbarı mecburi hastalıkları klinik tanıyarak uygun önlemleri alır 3
PÖÇ30 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı hayvan türlerinde hastalıkların tanı, korunma, tedavi ve operasyon yöntemlerini belirler. 4
PÖÇ31 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Acil vakalarda tüm hayvanlara müdahale ederek ilk yardım yöntemlerini uygular. 4
PÖÇ32 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Evcil Hayvanların fiziksel durumunu refahını ve yetiştirme koşullarını değerlendirerek, hayvan sahipleri ve meslektaşları ile uygun bir şekilde iletişim kurarak, hayvan yetiştirme ilkeleri ve ıslah hakkında yargıya varır. 4
PÖÇ33 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki gelişim ve yeteneklerini sürdürmek için Veteriner Hekimliği ile ilgili diğer bilim alanlarında yayınlanan makale ve sunumları bağımsıza olarak yorumlar. 4
PÖÇ34 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gerekli durumlarda uygun yöntemler kullanarak ve hayvan sahiplerinin duygularına saygılı bir şekilde ötenazi yapar. 3
PÖÇ35 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olarak, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Evcil memeli hayvan türlerinde Systema nervosum, systema respiratorum, systema urogenitalia, systema circulatorum ve duyu organlarının topografik yerleri ve klinik uygulama alanları Ön hazırlık yoktur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
2 Sinir sistemi fizyolojisi, kas fizyolojisi, solunum sistemi fizyolojisi, boşaltım fizyolojisi ve tuz-su dengesi, sindirim sistemi fizyolojisi ve endokrin sistem fizyolojisi ve tanıdaki yerleri Ders kitabı okuma, internet araştırması yapma, video izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
3 Vitaminler ve Enzimlerin fonksiyonları ile laboratuvar sonuçların değerlendirilmesi İnternet araştırması yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
4 Epitel doku, sinir doku ve kas dokunun yapısı ve fonksiyonları, vücut sistemlerinin (sindirim, solunum, sinir vs.) histolojik yapısı ve fonksiyonları Veteriner hekimliğinde okullaşma süreçleri, veteriner hekimlikle ilgili güncel mevzuatlar ve takibi, veteriner hekimliğinde uluslararası meslek örgütleri, veteriner hekimlerin insanlığa hizmetleri Görsel inceleme yapma, video izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
5 Halk sağlığı açısından önemli protozoon hastalıkları ve korunma yolları Güncel literatür taraması yapma, ders kitabı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
6 Solunum sistemi patolojisine giriş, solunum sistemi savunma mekanizmaları, solunum sistemi hastalıklarının patogenezi, burun boşluğu ve sinüs hastalıklarının patolojisi Ders notu okuma, görsel inceleme yapma, slayt inceleme, laboratuvar hazırlığı yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
7 Solunum sistemi farmakolojisi, sindirim sistemi farmakolojisi, beslenme farmakolojisi, kemoterapötikler ve antibiyotiklerin yapım şekilleri Güncel literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
8 Bakterilerin oluşturdukları hastalıklarda kullanılacak antibiyotik seçimi Güncel literatür tarama, laboratuvar hazırlığı yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
9 Viral enfeksiyonların epidemiyolojisi ve patogenezi, immunolojisi Laboratuvar hazırlığı yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
10 Büyük ruminant (Sığır) ve atlarda operasyon bilgisi, operasyon öncesi-sonrası bakım ve hayvan hastanesinde hospitalize edilmesi ve tedavi yöntemleri Ders kitabı okuma, slayt inceleme, video izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
11 Evcil memeli hayvan türlerinde hematopoietik sistem ve dolaşım bozuklukları, solunum sistemi ve nörolojik hastalıklar ile deri hastalıklarının klinik bulguları, tanısı ve tedavi yöntemleri Slayt inceleme, video izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
12 Abortus sorunu, sütçü ineklerde metabolizma hastalıkları, genital organ enfeksiyonları ve tedavi yöntemleri ile hayvan türlerinde infetilite sorunları Kaynak okuma, internetten araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
13 Suni tohumlamanın başarısını etkileyen faktörler, suni tohumlama teknikleri ve başarı oranları, hayvan türlerinde reprodüksiyon ve suni tohumlama yöntemleri ve uygulamaları Güncel literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
14 Pet hayvanlarında beslenme, hayvan türlerine ve ihtiyaçlarına göre rasyon hazırlama yöntemleri ve uygulamaları Yetiştirme metotları (melezleme çalışmaları), kanatlılarda kuluçka sistemleri ve sonuçları etkileyen faktörler, yumurtalara uygulanan işlemler, hayvanlarda yaş tayini, hayvancılık işletmelerindeki uygulamalar Ders slaytlarını inceleme, kaynak araştırması yapma, video izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
15 Dünya’da ve Türkiye’de hayvancılık politikaları, Hayvancılık işletmelerinde karşılaşılan problemler ve çözüm yöntemleri Parametrik testler ve uygulaması, non-parametrik testler ve uygulaması, tahmin yöntemleri, regresyon analizi önemlilik testleri Mutasyonlar, popülasyon genetiği, moleküler genetik Kaynak araştırması yapma, video izleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
16 İşletmelerde süte uygulanan ön teknolojik işlemler (klarifikasyon, baktofügasyon, homojenizasyon, standardizasyon) ve içme sütü teknolojisi (pastörize süt, UHT sterilize süt) Güncel literatür tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo, Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 16 30 480
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 20 4 80
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 20 4 80
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 20 4 80
Toplam İş Yükü (Saat) 752
Toplam İş Yükü / 25 (s) 30,08
AKTS 30 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2025 12:37