Genel Bilgi
Birim | İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ |
MALİYE PR. | |
Kod | PFS420 |
Ad | Vergi Teorisi ve Politikası |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi OĞUZHAN BOZATLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Vergi Teorisi ve Politikası dersi, vergi sistemlerinin teorik temellerini, ekonomik etkilerini ve kamu politikası bağlamındaki uygulamalarını anlamayı amaçlar. Ders, vergilendirme ilkelerini, vergi türlerini, vergi politikalarının ekonomik ve sosyal etkilerini analiz ederek, öğrencilerin vergi sistemlerini eleştirel bir şekilde değerlendirmesini ve vergi politikalarının tasarımına yönelik öneriler geliştirmesini hedefler. Ayrıca, vergi adaleti, etkinlik ve ekonomik büyüme arasındaki ilişkileri inceleyerek, kamu maliyesinde vergilendirmenin rolünü anlamayı sağlar.
Dersin İçeriği
"Vergi Teorisi ve Politikası dersi, vergilendirmenin teorik ve pratik yönlerini kapsar. Ders, vergilendirmenin ekonomik ve sosyal temellerini ele alarak, vergi teorisinin temel ilkelerini tanıtır. Vergi türleri ve bunların ekonomik etkileri detaylı bir şekilde incelenir. Vergi adaleti, etkinlik ve eşitlik ilkeleri, vergi politikalarının tasarımında kullanılan temel kriterler olarak tartışılır. Vergi politikalarının makroekonomik etkileri, özellikle ekonomik büyüme, gelir dağılımı ve tüketim davranışları üzerindeki etkileri analiz edilir. Ayrıca, uluslararası vergilendirme, çifte vergilendirme ve vergi cennetleri gibi güncel konular incelenir. Türkiye’nin vergi sistemi, vergi reformları ve küresel vergi politikaları örnek olaylarla değerlendirilir. Ders, vergi politikalarının tasarımı ve uygulanmasında karşılaşılan zorlukları tartışarak, öğrencilerin bu alanda çözüm önerileri geliştirmesini sağlar."
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Şen, H., & Sağbaş, İ. (2020). Vergi teorisi ve politikası. Barış Arıkan Yayınları. 4. Baskı
Notlar
Turhan, S. (2020). Vergi Teorisi ve Politikası. Filiz Kitabevi. 7. Baskı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Vergilendirmenin temel teorik ilkelerini ve ekonomik temellerini açıklar. |
ÖÇ02 | Vergi türlerini ve bunların ekonomik etkilerini analiz eder. |
ÖÇ03 | Vergi adaleti, etkinlik ve eşitlik kavramlarını vergi politikaları bağlamında değerlendirir. |
ÖÇ04 | Vergi politikalarının ekonomik büyüme, gelir dağılımı ve davranışsal etkiler üzerindeki rollerini yorumlar. |
ÖÇ05 | Vergi sistemlerinin tasarımı ve uygulanmasında karşılaşılan sorunları eleştirel bir şekilde analiz eder. |
ÖÇ06 | Güncel vergi politikası sorunlarına yönelik çözüm önerileri geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgileri açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu maliye, hukuk, iktisat, kamu yönetimi, işletme ve muhasebe alanlarında yeterli bilgiye sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgileri güncel ekonomik ve mali gelişmeler bağlamında analiz eder | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşımın haricinde, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilir | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplayarak analiz eder | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kamu mali kurumlarının görev, yetki ve işleyişini açıklar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Maliye alanında meslek sahiplerinin iş tanımlarını ve sorumluluklarını açıklar | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Vergi Teorisi ve Politikasına Giriş | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Vergilerin Sınıflandırılması | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Temel İktisadi Yaklaşımlar ve Vergi Politikası | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Vergileme, Vergileme Tekniği ve Vergileme Süreci | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Vergilemenin Sınırları | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Vergi Politikası ve Makroekonomik İstikrar-I | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Vergi Politikası ve Makroekonomik İstikrar-II | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Vergi Politikası ve Ekonomik Büyüme-I | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Vergi Politikası ve Ekonomik Büyüme-II | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Vergi Politikası ve Gelir Dağılımı | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Vergi Politikası ve Küreselleşme | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Vergi Politikası ve Çevresel Sorunlar | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Güncel Verilerle Vergi Politikası-I | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Güncel Verilerle Vergi Politikası-II | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |