PFS311 Davranışsal Maliye

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
MALİYE PR.
Kod PFS311
Ad Davranışsal Maliye
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MURAT ALBAYRAK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, bireylerin ve kurumların finansal kararlarında rasyonellikten sapmalarını açıklayan davranışsal ekonomi yaklaşımlarını tanıtmak; bu yaklaşımların kamu maliyesi, vergi politikaları, tasarruf davranışları ve kamu müdahaleleri üzerindeki etkilerini değerlendirmektir. Ders kapsamında klasik maliye teorileri, psikolojik ve davranışsal bulgularla birlikte ele alınarak maliye politikalarının tasarımında birey davranışlarının nasıl dikkate alınabileceği tartışılacaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders, bireylerin ve kurumların mali ve ekonomik karar alma süreçlerinde rasyonellikten sapmalarını açıklayan davranışsal ekonomi yaklaşımlarını ele almaktadır. Klasik iktisat ve maliye teorilerinin varsayımlarına karşı geliştirilen beklenti teorisi, zihinsel muhasebe, bilişsel önyargılar ve heuristikler gibi konular derinlemesine incelenecek; yatırım kararları, vergiye gönüllü uyum, tasarruf ve emeklilik davranışları gibi alanlardaki uygulamalı örneklerle desteklenecektir. Ayrıca, dürtme (nudge) ve seçim mimarisi gibi davranışsal kamu politikası araçları değerlendirilecek, davranışsal maliyenin kamu harcamaları, borçlanma ve vergi politikaları üzerindeki etkileri tartışılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur

Kaynaklar

Kamilçelebi, H. (2019). Davranışsal İktisat. IJOPEC Publication, İstanbul.

Notlar

Gözübüyük, F. (2023). Vergiye gönüllü uyumunun sağlanmasında davranışsal kamu politikalarının kullanılması. Maliye Araştırmaları, 6, 148-160. Kitapçı, İ. (2017). Rasyonaliteden irrasyonaliteye: Davranışsal iktisat yaklaşımı ve bilişsel önyargılar. Maliye Araştırmaları Dergisi, 3(1), 85-102. Seçilmiş, E., & Didinmez, İ. (2016). Vergi reformlarının davranışsal iktisat perspektifinden değerlendirilmesi: Türkiye örneği. Bilig, (77), 203-332.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Davranışsal iktisat teorilerini kamu maliyesi politikalarına uygular
ÖÇ02 Vergi uyumu, kamu harcamaları ve bütçe süreçlerinde bilişsel önyargıların etkisini analiz eder
ÖÇ03 "Nudge" (dürtme) teorisini kullanarak etkili kamu politikaları tasarlar
ÖÇ04 Sosyal yardım ve teşvik programlarının davranışsal tasarım ilkelerini değerlendirir
ÖÇ05 Yolsuzluk, etik dışı davranışlar ve kamu tercihi teorisini davranışsal perspektifle yorumlar
ÖÇ06 Interpret corruption, unethical behaviour and public choice theory from a behavioural perspective


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgileri açıklar 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu maliye, hukuk, iktisat, kamu yönetimi, işletme ve muhasebe alanlarında yeterli bilgiye sahip olur. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgileri güncel ekonomik ve mali gelişmeler bağlamında analiz eder 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde etkin biçimde çalışır. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Geleneksel yaklaşımın haricinde, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilir 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplayarak analiz eder
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Temel bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kamu mali kurumlarının görev, yetki ve işleyişini açıklar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Maliye alanında meslek sahiplerinin iş tanımlarını ve sorumluluklarını açıklar
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Davranışsal Maliyeye Giriş Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Rasyonel Davranış ve Gerçek Hayat Kararları Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Vergi Uyumu ve Davranışsal Önyargılar Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Otomatik Katılım ve Tasarruf Teşvikleri Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kamu Harcamalarında Davranışsal Etkiler Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Sosyal Yardımlar ve Tasarımındaki Psikolojik Faktörler Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Vergi Psikolojisi: Adalet Algısı ve Kaçınma Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kamu Tercihi ve Siyasal Davranış Ekonomisi Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Nudge (Dürtme) Teorisi ve Kamu Politikaları Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Sağlık ve Eğitim Politikalarında Davranışsal Yaklaşımlar Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yolsuzluk ve Etik Dışı Davranışların Ekonomisi Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Davranışsal Maliyede Deneysel Yöntemler Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Örnek Olaylar: Türkiye ve Dünyadan Uygulamalar Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Öğrenci sunumları Sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 119
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,76
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2025 02:56