Genel Bilgi
| Birim | TUFANBEYLİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
| ELEKTRİK ENERJİSİ ÜRETİM, İLETİM VE DAĞITIMI PR. | |
| Kod | TBZ207 |
| Ad | Yenilenebilir Enerji Kaynakları |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Ön Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. MEHMET ÜLGÜ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. MEHMET ÜLGÜ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, en önemli yenilenebilir enerji kaynaklarına ve bu enerji kaynaklarını içine alan en gelişmiş teknolojilere genel bir bakış açısı sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Yenilenebilir enerji kaynakları; Güneş enerjisi sistemleri; Rüzgar enerjisi sistemleri; Hidroenerji; Biyomas; Dalga enerjisi; Jeotermal enerji; Hidrojen enerjisi.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Öğretim Elemanı Ders Notları; Mehmet ÜLGÜ
Notlar
1-) H. Hüseyin Öztürk, Yenilenebilir Enerji Kaynakları, Birsen Yayınevi, 2021. 2-) Mehmet Metin Özgüven, Yenilenebilir Enerji Kaynakları, Akfon Yayınevi, 2018.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Yenilenebilir enerji kaynaklarının temel ve ana özelliklerini ve fosil yakıtlarla farklılıklarını açıklama yeteneğini elde eder. |
| ÖÇ02 | Fosil yakıtlara dayalı mevcut enerji sistemlerinin çevre ve toplum üzerinde sahip olduğu etkileri tanır. |
| ÖÇ03 | Farklı yenilenebilir enerji teknolojilerini karşılaştırır ve yerel şartlara bağlı en uygun teknoloji seçimini yapar. |
| ÖÇ04 | Yenilenebilir enerji sistemleri ve klasik fosil yakıt sistemlerinin çevresel değerlendirmelerini yapar ve karşılaştırır. |
| ÖÇ05 | Özel enerji taleplerini karşılayacak yenilenebilir / hibrit enerji sistemlerini tanır. |
| ÖÇ06 | Rüzgar enerjisinden elektrik üretimini açıklar. |
| ÖÇ07 | Hidrojenden enerji üretim yöntemlerini açıklar. |
| ÖÇ08 | Jeotermal akışkandan elektrik üretimini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, temel bilimler ve teknikerlik bilgilerini Elektrik Üretimi, İletimi ve Dağıtımı alanında kullanır. | 4 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel elektrik ve elektronik elemanların niteliklerini uygun donanıma karar verme amacıyla karşılaştırır. | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında, gerekli ölçme cihaz ve yöntemlerini kullanarak arızayı belirler. | 5 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik devrelerinin bağlantılarını yaparak analizini gerçekleştirir. | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji çeşitlerini ve dönüşümlerini sağlayan bileşenleri proje geliştirme ve problem çözümünde kullanır. | 5 |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teknolojik gelişmeler doğrultusunda alanıyla ilgili bilgisayar programları kullanarak elektrik devrelerinin tasarım ve analizini yapar. | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Programlama dillerindeki gelişmeleri takip ederek alanındaki uygulamalara yönelik bilgisayar yazılımı geliştirir | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir sistemi veya süreci mikroişlemci tabanlı kontrol aygıtları ile kontrol eder. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bakım, onarım ve montaj işlemlerini gerçekleştirir. | 5 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği teorik ve deneysel bilgiler ışığında meslek alanında sebep sonuç ilişkisini kurar. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etkin iletişim kurarak bağımsız ve çok disiplinli takım çalışması yapar. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sektörün ihtiyaç duyduğu kaliteli hizmeti sunma amacıyla mesleğiyle ilgili konularda sürekli kendini geliştirir. | 4 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alandaki bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili biçimde kullanır. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İş güvenliği, işçi sağlığı, ilk yardım, çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olur. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarihi değerler saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olur. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Yenilenebilir Enerji Teknolojilerine Giriş | Ön hazırlık gerekli değildir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Fosil yakıtlar ve iklim değişikliği | İlgili Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Güneş Enerjisi, Su Isıtıcısı, Düşük sıcaklık güneş enerjisi uygulamaları | İlgili Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Aktif Güneş Enerjisi Uygulamaları, Pasif Güneş Enerjisi Uygulamaları, Güneş Enerjisinden Elektrik Üretimi; Ekonomi, potansiyel ve çevresel etkiler | Literatür araştırması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 5 | Fotovoltaikler, Farklı fotovoltaik uygulamaları, Ekonomi ve gelecekteki yeri | İlgili Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Rüzgar Enerjisi, Rüzgar türbinleri, Rüzgar enerjisi potansiyeli, Açık deniz rüzgar tarlaları, Ekonomi, Çevresel etkileri | Konu örneklerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 7 | Hidroenerji, Hidroenerjinin geçmişi, Hidroelektrik tesisleri | İlgili Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 9 | Hidroenerji, Çevresel etkileri, Ekonomi | Konu ile ilgili araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
| 10 | Biyomas, Fosil yakıt olarak biyomas, Biyoenerji kaynakları | Konu ile ilgili araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
| 11 | Mikroalgler ve enerji üretimi | İlgili Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Jeotermal Enerji, Jeotermal enerjisinin kullanılabilmesi için gerekli teknolojiler | İlgili Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Sunumlar | Konu ile ilgili araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
| 14 | Bölüm 1 Yenilenebilir Hidrojen Enerjisi, Yakıt hücreleri, Yakıt hücresi uygulamaları | Literatür araştırması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 15 | Bölüm 2 Yenilenebilir Hidrojen Enerjisi, Yakıt hücreleri, Yakıt hücresi uygulamaları | Literatür araştırması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||