Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ | 
| İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ (YL) | |
| Kod | İM0035 | 
| Ad | Mühendislikte Sayısal Yöntemler | 
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Dönem | Güz | 
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 6 AKTS | 
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMED KAMİL TANRIKULU | 
| Dersin Öğretim Elemanı | 
                                                
                                                    Prof. Dr. AHMED KAMİL TANRIKULU
                                                    (Güz)
                                                    (A Grubu)
                                                    (Sor. Öğr. Ele.)
                                                
                                                 | 
                                
Dersin Amacı / Hedefi
Sayısal yöntemlerin mantığı ve değişik bilim, endüstri ve mühendislik problemine sayısal yöntemlerin uygulamasının sağlanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Sayısal yöntemlere giriş; Lineer olmayan denklem sistemlerinin çözüm yöntemleri; Lineer denklem sistemlerinin çözüm yöntemleri; Özdeğer problemlerinin çözüm yöntemleri; Yaklaşık metodlar; interpolasyon; Sayısal integral; Sayısal Türev, Diferansiyel denklemlerin sayısal çözümleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Numerical Method in Engineering - S.C. Chapra, R.P. Canale. James F. Epperson, 2001.
Notlar
Numerical Method in Engineering - S.C. Chapra, R.P. Canale. James F. Epperson, 2001.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | Sayısal yöntemlerin temel mantığını tanımlayabilecektir. | 
| ÖÇ02 | Lineer denklem sistemlerinin çözümünü gerçekleştirir. | 
| ÖÇ03 | Özdeğer problemlerinin analitik ve sayısal çözümünü gerçekleştirebilir. | 
| ÖÇ04 | Interpolasyon Polinomları hakkında bilgi sahibi olur. | 
| ÖÇ05 | Sayısal Türev ve sayısal integrali hesaplayabilecektir. | 
| ÖÇ06 | Diferansiyel denklemlerin sayısal çözümlerinde birçok farklı yöntem uygulayarak çözebilecektir. | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde İnşaat Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 | 
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |
| PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 4 | 
| PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. | |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme becerilerine sahip olur. | |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnşaat Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 4 | 
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını İnşaat Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. | |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnşaat Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. | |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | Giriş, Sayısal Analizde Hata Kavramı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 2 | Lineer Olmayan Denklem ve Denklem Sistemi, Kök Bulma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 3 | İkiye Bölme Metodu, Newton Raphson Metodu, Secant Metodu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 4 | Lineer Denklem Sistemlerinin Çözümü, Direkt Metodlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 5 | Gauss Eliminasyon Metodu. LU Metodu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 6 | Özdeğer Problemleri, Analitik Metot İle Çözüm | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 7 | Özdeğer Problemlerinin Sayısal Çözümü İçin Kuvvet Metodu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav  | 
                                |
| 9 | Interpolasyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 10 | Interpolasyon Polinomları :En Küçük Kareler Yöntemi, Lagrange Yöntemi, Newton Yöntemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 11 | Sayısal Türev | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 12 | Sayısal İntegral | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 13 | Gaussian Quadrature Integrasyon Formülleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 14 | Diferansiyel Denklemlerin Sayısal Çözümleri: Başlangıç Değer Problemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 15 | Diferansiyel Denklemlerin Sayısal Çözümleri: Sınır Değer Problemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav  | 
                                |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav  | 
                                
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
                        | Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi | 
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 | 
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 | 
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 | 
| Genel Toplam | - | 100 | 
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 147 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,88 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||