Genel Bilgi
| Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
| ARKEOLOJİ PR. | |
| Kod | AR341 |
| Ad | Babil-Asur Arkeolojisi |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. KAZIM SERDAR GİRGİNER |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. KAZIM SERDAR GİRGİNER
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, MÖ II. Binyıl Mezopotamya kültürlerinin her yönüyle anlaşılmasının sağlanmasıdır.
Dersin İçeriği
Derste MÖ II.Binyıl Mezopotamya kültürleri çalışılmaktadır. İsin-Larsa, Eski Babil, Eski Assur, Orta Assur ve Orta Babil dönemleri siyasi tarih, tasvir sanatı ve mimarisi işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
J. Oates, Babil, Ankara 2015.
Notlar
E. Cancik-Kirschbaum 2020, Assurlular, Alfa yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | MÖ II.Binyıl Önasya toplumlarınının kültürlerini tartışır. |
| ÖÇ02 | Bölgenin siyasi ve kültürel tarihini yorumlar. |
| ÖÇ03 | MÖ .II.Binyıl Mezopotamya tasvir sanatını analiz eder. |
| ÖÇ04 | Mezopotamya'da dini ve resmi mimariyi tanımlar. |
| ÖÇ05 | Bu dönem küçük buluntuları üzerinden çevre kültür bölgeleriyle ilişki kurar. |
| ÖÇ06 | MÖ II.Binyıl Mezopotamyası'nda külürel gelişmeyi değerlendirir. |
| ÖÇ07 | Bu dönem Mezopotamyası'nda insan çevre ilşkisini araştırır. |
| ÖÇ08 | Bu dönem Önasyası'nda hüküm süren devletlerle uygarlıkları tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 3 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 3 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 2 |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | 3 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | 2 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | 1 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | 3 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 2 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. | 3 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Mezopotamya'da III: Ur döneminden sonra gelişen siyasi durum ve İsin kentinin yükselişi | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Larsa kent devleti hakkında bilgiler | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Eski Babil devletinin kuruluşu ve siyasi tarihi | Yayınların eleştirisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Eski Babil dönemi tapınakları ve mimarisi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Eski Babil dönemi sarayları | Konuyla ilgili yayın taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Eski Babil dönemi tasvirli sanat eserleri ve küçük buluntular | Bulunan yayınların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Eski Assur dönemi, devletin kuruluşu, siyasi tarihi ile Anadolu ile ticaret kolonileri sisteminin kuruluşu | Yayın okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Eski Assur dönemi mimarisi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Eski Assur dönemi tasvirli sanat eserleri ile küçük buluntuları | Okunması gerekli yayınların seçimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Orta Assur devletinin kuruluşu ve dönemin siyasi tarihi | Okunan yayınların eleştirisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Orta Assur dönemi tasvirli sanat eserleri | Ödev konusu seçimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Orta Assur dönemi mimarisi | Bibliyografyanın tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Kasların Mezopotamya'ya gelişleri ve siyasi tarihleri | Ödevlerin son kontrolü ve eksikler hakkında tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Dur Kurigalzu şehri ve dönemin tasvirli sanat eserleri | Ödev teslimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||