Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | TİB749 |
| Ad | Klasik Arapça Metinleri I |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSA ALP |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Arapça klasik metinleri okuyup anlamak.
Dersin İçeriği
İlk dönem (Hicri 1. -10. asır) Arapça metinler
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Temel İslam bilimleri temel kitapları
Notlar
Şerh kitapları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Dini klasik metinleri çözümler. |
| ÖÇ02 | İlk dönem Arapça metynleri okur ve anlar. |
| ÖÇ03 | Klasik Arapçada ve Modern Arapçada kullanılan aynı terimlerin farklılığını anlar. |
| ÖÇ04 | Klasik metinlerde olmayan noktalama işaretlerini belirler. |
| ÖÇ05 | Klasik metinleri Türkçeye çevirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 2 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 4 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 3 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Kuran ayetleri | Kuran-ı Kerim | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
| 2 | Celaleyn Tefsirinden örnekler | Tefsiru Celaleyn | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 3 | Hasais'den metin örnekleri | Hasais | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 4 | Tehzibu'l-luğa'dan metin örnekleri | Tehzibu'l-luğa | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 5 | Buhari'den Hadis metinleri | Sahihu Buhari | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
| 6 | Muslim'den Hadis metinleri | Sahihu Muslim | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
| 7 | Hadis şerhi metinleri | Fethu'l-Bâri | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
| 8 | Ara Sınavlar | Mütalaa | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Razi Tefsirinden metin | Tefsiru'r-Razi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 10 | Keşşaf'tan metin | el-Keşşaf | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Kudsi Hadis metinleri | Kırk Kutsi Hadis | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 12 | Muallakat Metni | Muallakatı Seba | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
| 13 | Sihah'tan bir metin | Saihahu Cevheri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | İbn Kesir'den bir metin | el Bidaye ve'n Nihayeyi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Vaz ile ilgili bir metin | Risale Vaziyye | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Mutalaa | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Mütalaa | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 8 | 8 | 64 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||