Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | TİB750 |
| Ad | Klasik Arapça Metinleri II |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSA ALP |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Arapça klasik metinleri okuyup anlamak.
Dersin İçeriği
İlk dönem (Hicri 6. -10. asır) Arapça metinler
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Temel İslam bilimleri temel kitapları
Notlar
Şerh kitapları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Klasik Arapça metinleri okur. |
| ÖÇ02 | Klasik Arapça metinleri analiz eder. |
| ÖÇ03 | Metinleri iraba göre okur. |
| ÖÇ04 | Arapça cümlelerin farklı kullanımlarını öğrenir. |
| ÖÇ05 | Metinleri yazıldığı dönem içerisinde ele alarak anlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 5 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 2 |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Muallakattan metin | Arap Edebiyatından Manzum Klasik Metinler ve Tercümeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Cahiliye şiiri | Arap Edebiyatından Manzum Klasik Metinler ve Tercümeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | İmriu'l-Kays şiir metni | Arap Edebiyatından Manzum Klasik Metinler ve Tercümeleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 4 | Tarafe'den Şiir | Arap Edebiyatından Manzum Klasik Metinler ve Tercümeleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 5 | Antere'den şiir | Arap Edebiyatından Manzum Klasik Metinler ve Tercümeleri | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 6 | el-Halil'in Kitabından örnek metin | Arap Edebiyatından Manzum Klasik Metinler ve Tercümeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | el-Ferra'dan Metin | Arap Edebiyatından Manzum Klasik Metinler ve Tercümeleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınavlar | Mütalaa | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | el-Mufassal'dan metin | el-Mufassal | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
| 10 | el-Câmiu's-Sağîr'dan metin | el-Câmiu's-Sağîr | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | İbn İshak'tan metin | Siretu İbn İshak | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
| 12 | Kısasu Enbiya'dan metin | Kısasu Enbiya | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
| 13 | İbn Dureyd'den Metin | Cemhera | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 14 | Furuk luğaviyye'den metin | Furuk Luğaviyye | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 15 | Kelile ve Dimme'den metin | Kelile ve Dimme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Mütalaa | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Mutalaa | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 8 | 8 | 64 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||