Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ (DR) | |
Kod | ÇM602 |
Ad | İleri Atıksu Arıtma Teknolojileri ve Laboratuvar Uygulamaları |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Hasan Kıvanç YEŞİLTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Su ve atıksuların arıtımında kullanılan ileri arıtma teknolojilerinin bilinmesi, ileri arıtma teknolojilerinin tanıtılması, prensip ve teorilerinin kavranmas, pratik uygulamaların verilmesi ve uygulanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
İleri arıtım gerektiren atıksuların saptanması; İleri atıksu arıtımı için kullanılan arıtma teknolojileri; Adsorpsiyon, iyon değişimi, oksidasyon, elektro-koagülasyon ve membran sistemlerinin (membran fitrasyon, membran biyoreaktörler) teorileri; Endüstriyel atıksu arıtımında adsorpsiyon prosesinin uygulanması; Aktif karbon ile adsorpsiyon; İleri arıtımda düşük maliyetli adsorbentlerin kullanılması; Adsorpsiyon proseslerinin dizaynı ve uygulama örnekleri; Endüstriyel atıksu arıtımında membran proseslerinin kullanılması; Membran çeşitleri ve performansları; Membran sistemlerinin dizayn ve uygulama örnekleri; Çözünmüş metal ve diğer inorganik kirleticilerin gideriminde elektro-koagülasyonun kullanılması; Endüstriyel atıksu arıtımında iyon değiştirme ve oksidasyon sistemlerinin uygulanması; Dizayn ve uygulama örnekleri. Laboratuvar uygulamaları ve teknik geziler ile süreçlerin yerinde incelenmesi, gözlenmesi ve değerlendirilmesi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Wastewater Engineering: Treatment and Reuse, 2002. George Tchobanoglous, Franklin L. Burton, H. David Stensel, Metcalf & Eddy. 2. Water Treatment, Principles and Design, 2005. John C. Critten, R. Rhodes Trussell, David W. Hand, Kerry J. Howe ve George Tchobanoglous, Wiley, Amerika. 3. Çevre Mühendisliğinde Temel İşlemler ve Süreçler, 2011. Çeviren: Prof. Dr. Ülker Bakır Öğütveren, Efil Yayınevi, Ankara. 4. Çevre Mühendisliği Kimyası, 1999. Prof. Dr. Ahmet SAMSUNLU, Sam-Çevre Teknolojileri Merkezi Yayınları, Ankara. 5. Genel Kimya İlkeler ve Modern Uygulamalar, 2018. Çevirenler: Tahsin UYAR, Serpil AKSOY ve Recai İNAM, Palme Yayıncılık, Ankara.
Notlar
İnternet kaynakları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Atıksuları karakterize eder ve ileri arıtım gerektiren atıksuları belirler. |
ÖÇ02 | Temel fiziksel, kimyasal ve biyolojik prosesler hakkında teorik bilgileri bilir. |
ÖÇ03 | Atıksu türüne ve karakterine göre uygun ileri arıtım teknolojisini seçer. |
ÖÇ04 | İleri arıtım konusunda yeni teknolojiler ve bilimsel yayınları nasıl takip edeceğini bilir. |
ÖÇ05 | Mühendislik analizi ve laboratuvar uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ06 | Laboratuvar uygulamalarında ve laboratuvarda çalışmanın prensiplerini öğrenir. |
ÖÇ07 | Genel kimya, çevre kimyası ve temel prosesler hakkında bilgi edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin lisans derslerinde aldığı bilgilere ek olarak, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yani yeterli bilgi birikimini sağlayabilme | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanıyla ilişkili olan disiplinler arası etkileşimleri kavrayabilme. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik öneriler geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel laboratuvar bilgisi, analiz sonuçlarının değerlendirilmesi ve yorumlanması | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
2 | İleri arıtım gerektiren atıksuların saptanması, İleri atıksu arıtımı için kullanılan arıtma teknolojileri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Azot Gideriminde kullanılan proses türleri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Azot Giderimi uygulama örnekleri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | Fosfor Gideriminde kullanılan proses türleri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Fosfor Giderimi uygulama örnekleri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Adsorpsiyon, Aktif karbon adsorpsiyonu | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Endüstriyel atıksu arıtımında adsorpsiyon prosesinin uygulanması, İleri arıtımda düşük maliyetli adsorbentlerin kullanılması | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
10 | Adsorpsiyon proseslerinin dizaynı ve uygulama örnekleri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | Endüstriyel atıksu arıtımında membran proseslerinin kullanılması, Membran çeşitleri ve performansları | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Mikrofiltrasyon (MF), ultrafiltrasyon (UF) ve nanofiltrasyon (NF) prosesleri ve uygulama örnekleri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
13 | Çözünmüş metal ve diğer inorganik kirleticilerin gideriminde elektro-koagülasyonun kullanılması | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
14 | Elektro-koagülasyon sistemleri uygulama örnekleri | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
15 | İleri arıtım konusunda yeni teknolojiler ve bilimsel yayınların araştırılması | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |