Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İŞLETME (YL) (TEZSİZ) (İÖ) | |
Kod | MG24704 |
Ad | Sayısal Karar Verme Teknikleri |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BERNA BULĞURCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yönetimde karşılaşılabilecek bir problemi sezebilmek ve yöneylem araştırması penceresinden problemlere yaklaşabilmek.
Dersin İçeriği
Yöneylem araştırmasının temelleri ile başlayan ders, yöneylem araştırması tekniklerinden doğrusal programlama tekniği, ulaşım ve atama problemlerinin anlatımı ve bu tekniklerin işletme problemleri üzerine uygulamalarını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Winston, W. L., Goldberg, J. B. (2004). Operations research: applications and algorithms (Vol. 3). Belmont: Thomson Brooks/Cole
Notlar
Hamdy A. Taha, Yöneylem Araştırması (6. Basımdan Çeviri)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sayısal Yöntemler kavramlarını sıralar. |
ÖÇ02 | Sayısal Yöntemler kavramlarının birbirleriyle olan ilişkilerini açıklar. |
ÖÇ03 | İşletme yönetiminin temel kuramsal modellerine ilişkin sayısal ve istatistiki yöntemlerinin kullanımını açıklar. |
ÖÇ04 | İşletme yönetiminin temel kuramsal modellerine ilişkin sayısal ve istatistiki yöntemlerin üstün ve zayıf yönlerini ortaya koyar. |
ÖÇ05 | İşletme yönetiminde kullanılan kuramsal modellere ilişkin sayısal ve istatistiki yöntemleri uygular. |
ÖÇ06 | Karşılaşılan farklı işletme sorunlarının çözümüne ilişkin uygun yöntemleri belirler. |
ÖÇ07 | Karşılaşılan farklı işletme sorunlarının çözümüne ilişkin uygun yöntemlerin adımlarını açıklar. |
ÖÇ08 | Karşılaşılan farklı işletme sorunlarının çözümüne ilişkin uygun yöntemi uygular. |
ÖÇ09 | Karşılaşılan farklı işletme sorunlarının çözümüne ilişkin uygun yöntemin excel ile çözüm yolunu açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme temel fonksiyonlarını tanımlayarak birbirleriyle olan ilişkilerini açıklama. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme yönetiminin temel kuram ve modellerini, sayısal ve istatistik yöntemlerini tanımlama. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme yönetiminde kullanılan modelleri uygulama. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme yönetiminde uygulanan modellerin farklı sektörler açısından sonuçlarını değerlendirme. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç ve dış çevresel koşullardan ve değişimlerden kaynaklanan işletme sorunlarını tanımlayabilme. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analitik düşünme yetisi ile temel işletmecilik problemlerini çözebilme. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşletme problemlerinin çözümünde sayısal ve istatistiksel analiz programlarını kullanarak en uygun sonuca ulaşabilme. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak, takım üyesi olarak etkin çalışma. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş yaşamında öğrenmenin sürekliliğinin bilincinde olarak güncel gelişmeleri izleyerek kendini geliştirme. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezleme. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İşletme alanında kazandığı bilgileri, farklı alanlardaki bilgilerle ilişkilendirebilme. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri ve yorumlarını sözlü ve yazılı olarak etkin biçimde sunma. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yazılı ve sözlü sunumlarda, işletme terminolojisinde yer alan terim ve kavramları etkin biçimde kullanma. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İşletme bilim dalında ve farklı mesleki alanlarda karşılaşılan etik ve yasal konulara uygun davranma. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | .Eleştirel bir bakış açısıyla problemleri saptayarak çözümler önerme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yöneylem Araştırması hakkında bilgilendirme | Ders kitabı ilk bölüm | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Yöneylem Araştırmasının temel kavramlarının açıklanması | Ders kitabı ilk bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Doğrusal Programlamaya Giriş | Ders kitabı 2. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Doğrusal Programlamanın Matematiksel Formülasyonu | Ders kitabı 2. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | Doğrusal Programlama Matematiksel Formülasyonunun Excelde Çözülmesi | Ders kitabı 2. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
6 | Duyarlılık Analizinin Excelde Raporlanması | Ders kitabı 3.bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Duyarlılık Analizi Raporunun Yorumlanması | Ders kitabı 3. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
8 | Ara Sınavlar | İlgili ders kitabı ve notların okunması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Ulaşım Modellerine Giriş | Ders kitabı 4. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Ulaşım Model Problemlerinin Excelde Çözümü | Ders kitabı 4.bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Atama Modellerine Giriş | Ders kitabı 5. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Atama Problemlerinin Excel İle Çözümü | Ders kitabı 5. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Ulaşım Problemlerinde Sıradışı Durumlar | Ders kitabı 5.bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Matematiksel Programlamaya Giriş | Ders kitabı 6.bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Matematiksel Programlamaya İlişkin Excel Kullanımı | Ders kitabı 6. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili ders kitabı ve notların okunarak sınava hazırlanması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili ders kitabı ve notların okunarak sınava hazırlanması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |