Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ (DR) | |
| Kod | FDB845 |
| Ad | Sosyolojik Teoriler ve Din |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET ALİ KIRMAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET ALİ KIRMAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sosyolojik kuramlar hakkında bilgi vermek.
Dersin İçeriği
Sosyoloji disiplini içerisinde üretilen kuramsal açıklamaları kasamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ders için ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Wallace, R. A., & Wolf, A. (2004). Çağdaş sosyoloji kuramları. Çev. L. Elburuz ve MR Ayas. İzmir: Punto Yay. Slattery, M. (2010). Sosyolojide Temel Fikirler, çev. Ü. Tatlıcan-G. Demiriz. İstanbul: Sentez Yay. Kirman, M. A. (2016). Din Sosyolojisi Sözlüğü. Adana: Karahan Kitabevi.
Notlar
Wallace, R. A., & Wolf, A. (2004). Çağdaş sosyoloji kuramları. Çev. L. Elburuz ve MR Ayas. İzmir: Punto Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Sosyolojinin doğuş sürecini açıklar. |
| ÖÇ02 | Sosyolojik düşüncenin oluşum sürecini açıklar. |
| ÖÇ03 | Sosyolojik kuramları açıklar. |
| ÖÇ04 | Makro sosyolojik kuramlar hakkında bilgi verir. |
| ÖÇ05 | Mikro sosyolojik kuramlar hakkında bilgi verir. |
| ÖÇ06 | İşlevsel kuram hakkında bilgi verir. |
| ÖÇ07 | Çatışma kuramı hakkında bilgi verir. |
| ÖÇ08 | Sembolik etkileşimcilik hakkında bilgi verir. |
| ÖÇ09 | Sekülerleşme kuramını açıklar. |
| ÖÇ10 | Küreselleşme kuramlarını açıklar. |
| ÖÇ11 | Din kuramlarını açıklar. |
| ÖÇ12 | Bilgi kuramlarını açıklar. |
| ÖÇ13 | Modernite kuramlarını açıklar. |
| ÖÇ14 | Kuramlar hakkında değerlendirme yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kavramlarını kullanma becerisini spesifik bir alanda derinleştirir. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanyazın araştırması yapar. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanır. | 2 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | 3 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | 3 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | 2 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | 3 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma | |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarır. | 2 |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlar. | |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | 3 |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alnının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 2 |
| PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
| PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. | 2 |
| PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yazılı ve sözlü iletişimde alanıyla ilgili uluslar arası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yabancı dil bilgisine sahip olur. | 3 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Sosyolojinin doğuşu. | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 2 | Sosyolojik düşünce. | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 3 | Toplumsal kurumlar. | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 4 | Makro sosyolojik kuramlar. | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 5 | Mikro sosyolojik kuramlar. | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 6 | Toplum kuramları. | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 7 | İşlevsel Kuram. | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 8 | Ara Sınavlar | İlgili Kaynakları Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
| 9 | Çatışma Kuramı. | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 10 | Sembolik Etkileşimcilik. | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 11 | Sekülerleşme Kuramı. | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 12 | Küreselleşme Kuramları. | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 13 | Din Kuramları. | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 14 | Sosyolojik Bilgi Kuramları. | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
| 15 | Modernite Kuramları. | İlgili Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili Kaynakları Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili Kaynakları Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||