Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ (DR) | |
| Kod | FDB804 |
| Ad | Kişilik ve Dinsel Yaşayış |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HASAN KAYIKLIK |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kişilik ile dinsel yaşayış arasındaki ilişkiyi belirlemek
Dersin İçeriği
Kişiliğin dinî yaşayışla ilişkisi
Dersin Ön Koşulu
Önkoşul yok
Kaynaklar
Kişilik: Psikoloji Biliminin İnsan Doğasına Dair Söyledikleri, Jerry M. Burger, Kaknüs Yayınları
Notlar
Kişilik Kuramları Prof. Dr. Banu Yazgan İnanç, Esef Ercüment Yerlikaya PEGEM AKADEMİ YAYINCILIK
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Kişiliği tanımlar, açıklar ve değerlendirir. |
| ÖÇ02 | Kişiliğin boyutları üzerinde tartışmalar yapabilir. |
| ÖÇ03 | Dini ve dindarlığı psikolojik açıdan tanımlayabilir. |
| ÖÇ04 | Dinle kişilik arasındaki ilişkiyi tespit eder |
| ÖÇ05 | Kişiliğin boyutlarını tanımlar |
| ÖÇ06 | Kişilik gelişimini bilir, açıklar ve değerlendirebilir. |
| ÖÇ07 | Dindarlık ile kişiliği ilişkilendirir, aradaki bağı bilimsel açıdan tartışır. |
| ÖÇ08 | Kişilik kuramlarının din anlayışını tartışır |
| ÖÇ09 | Kişilikten dindarlığa ve dindarlıktan kişiliğe etkileşimi açıklar |
| ÖÇ10 | Kişiliğin gelişimi sürecinde dinin etkilerini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kavramlarını kullanma becerisini spesifik bir alanda derinleştirir. | 1 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 1 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanyazın araştırması yapar. | 1 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanır. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | 1 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | 1 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | 1 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma | |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarır. | 1 |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlar. | 1 |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | 1 |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alnının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 1 |
| PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
| PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. | |
| PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yazılı ve sözlü iletişimde alanıyla ilgili uluslar arası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yabancı dil bilgisine sahip olur. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Kişilik Nedir? | Kaynak okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Kişiliğin boyutları | Kaynak okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Din Nedir? | Kaynak okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Din ve insan | Kaynak okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Dinsel yaşayış nedir? | Kaynak okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Dinsel tecrübe nedir? | Kaynak okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 7 | Kişilik Kuramları | Kaynak okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınavlar | Kaynak okumaları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Kişiliğin gelişimi | Kaynak okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Kişilik-dindarlık ilişkisi | Kaynak okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Kişilik ve dindarlık | Kaynak okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Kişilikten dindarlığa | Kaynak okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 13 | Dindarlıktan kişiliğe | Kaynak okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 14 | Kişiliğin boyutları ve dindarlık | Kaynak okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Dindarlığın boyutları ve kişilik | Kaynak okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okumaları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okumaları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||