Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İTS752 |
Ad | Türk İslam Edebiyatında Şerh Geleneği |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Yasin KARAKUŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Farklı yüzyıllarda manzum-mensur yapılan şerhlerden hareketle Türk İslam Edebiyatında Şerh Geleneği hakkında bilgi sahibi olmak.
Dersin İçeriği
Türk İslam Edebiyatında farklı yüzyıllarda yapılan manzum-mensur şerhleri incelemek.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Tasavvufi Şiir Şerhleri, Ömür Ceylan, Kitabevi, İstanbul 2000. Tasavvufi Şerhlerle İlgili Yazma Eser Kütüphanelerinden Metin Örnekleri.
Notlar
Fuzuli Divanı Şerhi, Ali Nihat Tarlan, Akçağ Yay., Ankara 2000. Hacı Bayram-ı Veli Şiir Şerhi, Büyüyen Ay Yay., İstanbul 2014 Hüseyin Vassaf Şiir Şerhi, Dergah Yay., İstanbul 2012.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk İslam Edebiyatında Şerh Geleneği hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Tasavvufi kavramların ve terimlerin izahını yapar. |
ÖÇ03 | Türk İslam Edebiyatında şerh metodlarını öğrenir. |
ÖÇ04 | Tasavvufi şerhlerin kaynaklarını inceler. |
ÖÇ05 | Tasavvufi şerhlerin muhtevasını inceler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türk İslam Edebiyatında Şerh Geleneği | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tasavvufi şerhlerin kaynakları | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Tasavvufi şerhlerin muhtevası | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Türk İslam Edebiyatında şerh metodları | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Tasavvufi şerhlerde muhtevaya bağlı unsurlar | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Tasavvufi şerhlerde üslup | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Tasavvufi şerhlerde sebeb-i telif | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Tasavvufi şerhlerde faydalanılan ilimler | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Tasavvufi şerh metin analizi | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Tasavvufi şerh metin okuma | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Tasavvufi şerh metin inceleme | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Tasavvufi şerh metin karşılaştırma | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Tasavvufi metin analizi | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Tasavvufi metin okuma | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Tasavvufi şerh analizi | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 8 | 8 | 64 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |