İTS752 Türk İslam Edebiyatında Şerh Geleneği

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ)
Kod İTS752
Ad Türk İslam Edebiyatında Şerh Geleneği
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Yasin KARAKUŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Farklı yüzyıllarda manzum-mensur yapılan şerhlerden hareketle Türk İslam Edebiyatında Şerh Geleneği hakkında bilgi sahibi olmak.

Dersin İçeriği

Türk İslam Edebiyatında farklı yüzyıllarda yapılan manzum-mensur şerhleri incelemek.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Tasavvufi Şiir Şerhleri, Ömür Ceylan, Kitabevi, İstanbul 2000. Tasavvufi Şerhlerle İlgili Yazma Eser Kütüphanelerinden Metin Örnekleri.

Notlar

Fuzuli Divanı Şerhi, Ali Nihat Tarlan, Akçağ Yay., Ankara 2000. Hacı Bayram-ı Veli Şiir Şerhi, Büyüyen Ay Yay., İstanbul 2014 Hüseyin Vassaf Şiir Şerhi, Dergah Yay., İstanbul 2012.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türk İslam Edebiyatında Şerh Geleneği hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ02 Tasavvufi kavramların ve terimlerin izahını yapar.
ÖÇ03 Türk İslam Edebiyatında şerh metodlarını öğrenir.
ÖÇ04 Tasavvufi şerhlerin kaynaklarını inceler.
ÖÇ05 Tasavvufi şerhlerin muhtevasını inceler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türk İslam Edebiyatında Şerh Geleneği Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Tasavvufi şerhlerin kaynakları Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Tasavvufi şerhlerin muhtevası Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Türk İslam Edebiyatında şerh metodları Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Tasavvufi şerhlerde muhtevaya bağlı unsurlar Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Tasavvufi şerhlerde üslup Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
7 Tasavvufi şerhlerde sebeb-i telif Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Tasavvufi şerhlerde faydalanılan ilimler Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Tasavvufi şerh metin analizi Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Tasavvufi şerh metin okuma Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Tasavvufi şerh metin inceleme Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Tasavvufi şerh metin karşılaştırma Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Tasavvufi metin analizi Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Tasavvufi metin okuma Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Tasavvufi şerh analizi Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 8 8 64
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 30.04.2025 09:33