Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
MALİYE (YL) (TEZSİZ) (İÖ) | |
Kod | PFT708 |
Ad | Teşvik Politikaları ve Yönetimi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. VOLKAN YURDADOĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, öğrencilere teşvik politikalarının teorik ve pratik yönlerini sunmayı hedeflemektedir. Dersin amacı, teşviklerin ekonomik büyüme, kalkınma ve sektörel gelişim üzerindeki etkilerini analiz etmeyi ve farklı ekonomik koşullarda teşvik politikalarının etkinliğini değerlendirmeyi öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste, kamu politikalarının önemli bir aracı olan teşviklerin teorik temelleri ve uygulama biçimleri incelenmektedir. Öncelikle teşvik politikalarının tanımı, kapsamı ve tarihsel gelişimi ele alınmakta; ardından bu politikaların iktisat teorileri bağlamındaki yeri tartışılmaktadır. Devletin ekonomik ve sosyal amaçlarla kullandığı mali teşviklerin sektörel dağılımı (özellikle sanayi, tarım, teknoloji ve hizmet sektörleri) detaylı biçimde analiz edilmektedir. Ayrıca, teşviklerin makroekonomik etkileri, yatırım, istihdam, ihracat ve bölgesel kalkınma üzerindeki katkıları da değerlendirilmektedir. Ders kapsamında hem Türkiye’deki hem de diğer ülkelerdeki teşvik politikalarının yönetim yapıları, mevzuat temelleri ve uygulama araçları karşılaştırmalı olarak ele alınmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Candan, G. T., & Yurdadoğ, V. (2017). Türkiye'de maliye politikası aracı olarak teşvik politikaları. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (27), 150-173.
Notlar
Yılmaz, H. (2020). Türkiye’de Yatirim Teşvik Sisteminin Tarihçesi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 12(23), 431-441. Karaş, G., & Karaş, E. (2019). Mali Teşvik Sisteminde Yer Alan Amaç ve Araçlara İlişkin Genel Bir Değerlendirme. Türkiye’de Mali Teşvik Sistemi ve Uygulamaları İçinde, Mustafa Taytak, Mahmut Ünsal Şaşmaz (Eds.), Ekin Yayın, Bursa.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Teşvik politikalarının tanımını ve çeşitlerini anlar |
ÖÇ02 | Teşvik politikalarının ekonomik büyüme, istihdam, ve gelir dağılımı üzerindeki etkilerini analiz eder |
ÖÇ03 | İktisat teorileri bağlamında teşvik politikalarını değerlendirir |
ÖÇ04 | Kamu ve özel sektör işbirliği ile teşviklerin yönetim süreçlerini kavrar |
ÖÇ05 | Türkiye'deki teşvik politikalarını tarihsel ve sektörel açıdan inceler |
ÖÇ06 | Uluslararası teşvik politikaları uygulamalarını karşılaştırır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu maliyesinin temel kavramlarını, teorilerini ve ilkelerini açıklayabilme ve bu kavramları ekonomik politikalar çerçevesinde değerlendirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu gelirleri ve harcamalarının yapısını, kaynaklarını ve ekonomik etkilerini analiz eder. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bütçe süreçlerini, mali disiplin ilkelerini ve kamu borç yönetiminin kuramsal temellerini kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vergi sistemlerinin yapısını, türlerini ve ekonomik büyümeye etkilerini olgusal verilerle yorumlar. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kamu maliyesi politikalarının ekonomik ve sosyal etkilerini analiz eder. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kamu maliyesi politikalarını gerçek dünya senaryolarına yönelik çözüm önerileri geliştirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kamu maliyesi alanında bağımsız araştırma yürütür. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kamu maliyesi alanındaki güncel gelişmeleri ve yeni yaklaşımları bağımsız olarak öğrenir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kamu maliyesi alanındaki bilgileri eleştirel bir şekilde değerlendirir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kamu maliyesi konularında paydaşlarla etkili iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mali politika önerilerini yazılı/sözlü olarak açık ve ikna edici bir şekilde sunar. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kamu maliyesi politikalarını etik ilkeler çerçevesinde tasarlar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mali sürdürülebilirlik hedeflerine uygun olarak kamu kaynaklarının etkin kullanımını sağlar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Teşvik Kavramı ve Kamu Politikalarıyla İlişkisi | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Teşvik Politikalarının Tarihsel Gelişimi ve Kuramsal Temelleri | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Teşvik Türleri ve Ekonomik Etkileri: Vergisel, Doğrudan ve Dolaylı Teşvikler | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Yatırım Teşvikleri ve Gelişmekte Olan Ülkelerde Uygulamaları | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Teşvik Politikalarının Sanayi ve Teknoloji Sektörlerine Etkisi | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Tarım ve Hizmet Sektörlerinde Teşvik Uygulamaları | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Türkiye’de Teşvik Sisteminin Kurumsal Yapısı ve Uygulama Mekanizmaları | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Teşviklerin Etkinliği ve Performans Ölçümü: Göstergeler ve Değerlendirme Teknikleri | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bölgesel Kalkınma Stratejileri ve Bölgesel Teşvikler | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Teşviklerin Sosyal Etkileri: Gelir Dağılımı, İstihdam ve Kayıt Dışı Ekonomi | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Uluslararası Uygulamalar: AB, ABD, Asya Örnekleri | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları ve Teşvik Politikalarının Uyum Analizi | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Teşviklerde Etik, Yolsuzluk ve İdari Hesap Verebilirlik | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Teşvik Politikalarına Eleştirel Yaklaşımlar ve Reform Önerileri | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |