Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ | 
| TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | TİB784 | 
| Ad | Varoluş/Yaratılış Nazariyeleri ve İslam | 
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Dönem | Bahar | 
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 6 AKTS | 
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ŞIK | 
| Dersin Öğretim Elemanı | 
                                             Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. 
                                             | 
                                
Dersin Amacı / Hedefi
İslam düşüncesinin ontolojik kaynaklarını araştırmak.
Dersin İçeriği
Ontoloji kuramları ve İslam Düşüncesinin katkılarını incelemek.
Dersin Ön Koşulu
Kelam ve İslam Felsefe okumaları.
Kaynaklar
Şaban Ali Düzgün, Varlık ve Bilgi; Allah, Tabiat ve Tarih, İsmail Şık, Şemsüddin Semerkandi'de Varlık
Notlar
Felsefe Tarihi Kaynakları, Din Felsefesi çalışmaları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | Var oluş nazariyeleri ve dinlerin konuya bakışı ile ilgili bilgi sahibi olur. Sudur nazariyesi ile ilgili ayrıntılı bilgi sahibi olur. | 
| ÖÇ02 | Evrim teorisi ve iddialarını eleştirel gözle değerlendirme yeteneği elde eder. | 
| ÖÇ03 | Sudur nazariyesi ile ilgili ayrıntılı bilgi sahibi olur. | 
| ÖÇ04 | Aleme ontolojik yaklaşım sergilerken din ve felsefeler üstü bir model geliştirebilir. | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 1 | 
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 2 | 
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 3 | 
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 2 | 
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 2 | 
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 2 | 
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 1 | 
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 2 | 
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 1 | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | Felsefe Tarihinde Varlık Nazariyeleri | Felsefe Tarihi Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma  | 
                                
| 2 | İslam Düşüncesinde Varlık Nazariyeleri | İslam Felsefesi Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma  | 
                                
| 3 | İslam Kelamında Varlık Nazariyeleri | İslam Kelamı Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma  | 
                                
| 4 | Yaratılış Nazariyesi | İslam Kelamı Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap  | 
                                
| 5 | Sudur Nazariyesi | İslam Kelamı Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma  | 
                                
| 6 | Dinlerde Varoluş 1 | Dinler Tarihi Okumaları 1 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma  | 
                                
| 7 | Dinlerde Varoluş 2 | Dinler Tarihi Okumaları 2 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma  | 
                                
| 8 | Ara Sınavlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap  | 
                                |
| 9 | Kelam Okullarında Varoluş 1 | Kelam Okumaları 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 10 | Kelam Okullarında Varoluş 2 | Kelam Okumaları 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 11 | Kelam Okullarında Varoluş 3 | Kelam Okumaları 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 12 | Kelam Okullarında Varoluş 4 | Kelam Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 13 | Kelam Okullarında Varoluş 5 | Kelam Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 14 | Evrim Teorisi ve Eleştirisi 1 | Felsefe Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 15 | Evrim Teorisi ve Eleştirisi 2 | Felsefe Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap  | 
                                |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap  | 
                                
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
                        | Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi | 
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 | 
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 | 
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 | 
| Genel Toplam | - | 100 | 
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||