Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ | 
| TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | TİB779 | 
| Ad | Din Dili Arapça I | 
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Dönem | Güz | 
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 6 AKTS | 
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSA ALP | 
| Dersin Öğretim Elemanı | 
                                             Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. 
                                             | 
                                
Dersin Amacı / Hedefi
Vahyin niçin Arapça indiği kavratmak
Dersin İçeriği
Kuran dili olarak Arapçayı tarihi süreci içerisinde öğrenmek
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Kuran-ı Kerim, İrab'l-Kuran, Arap Lehçeleri
Notlar
Luğavi Tefsirler
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | Vahiy dili kavramını anlar. | 
| ÖÇ02 | İlahi hitabın insanın anlayacağı dille indiğini kavrar. | 
| ÖÇ03 | Halk dii Kuran dili farkını kavrar. | 
| ÖÇ04 | Kuranda belagat sanatlarının varlığını öğrenir. | 
| ÖÇ05 | Kurayş lehçesi ve diğer Arap lehçelerini öğrenir. | 
| ÖÇ06 | Sözlü ve yazılı din geleneğini kavrar. | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 1 | 
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 1 | 
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 2 | 
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 4 | 
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 2 | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | Cahiliye Araplarının Dili | Ana Hatlarıyla İslam Öncesi Arap Tarihi ve Kültürü - Adem Apak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 2 | Kuran'ın Dilsel Özellikleri I | Din Dili, Turan KOÇ | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap  | 
                                
| 3 | Kuran'ın Dilsel Özellikleri II | Din Dİli, Turan Koç | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 4 | Arap Lehçeleri | Arap lehçeleri, A. Timur Paşa | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma  | 
                                
| 5 | Kureyş Lehçesi | Luğatu Kurayş, Muhtar el-Ğays | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 6 | Kuran'ın İlk Muhatapları | Kuran'ın Muhatapları, Ömer Çelik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 7 | Resmi Dil ve Konuşma Dili | Farklı İki Açıdan Arapça Fusha ve Avamca, Musa Alp | Öğretim Yöntemleri: Tartışma  | 
                                
| 8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav  | 
                                
| 9 | Muallakaların Dili | Muallekat, TDİA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 10 | İletişim Aracı Olarak Dil | İnsan İletişim ve Dilhttp://www.edebiyatögretmeni.net | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 11 | İletişim Aracı Olarak Din Dili | Din Dili, Turan Koç | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 12 | Vahyin Arapça İndiriliş Sebepleri | İlgili Kuran ayetleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma  | 
                                
| 13 | Kuran Mesajı | Kuran Mesajı, Muhammed Esed | Öğretim Yöntemleri: Tartışma  | 
                                
| 14 | Sami Nakil Kültürü | Samiler, TDVA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 15 | Arap Yazısı Üzerine Kuran Etkisi | Arap Harflerinin Kökeni Ve Bu Kökene Dair Kur’ân’dan Bazı Örnekler, Ferruh Kahraman | Öğretim Yöntemleri: Tartışma  | 
                                
| 16 | Final Sınavı | konu tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma  | 
                                
| 17 | Final Sınavı | Konu Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav  | 
                                
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||