Genel Bilgi
| Birim | ALADAĞ MESLEK YÜKSEKOKULU |
| ORMANCILIK VE ORMAN ÜRÜNLERİ PR. | |
| Kod | ORM111 |
| Ad | Harita Bilgisi |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Ön Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Aysen SÜNBÜL |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Aysen SÜNBÜL
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ormancılık uygulamalarında harita kullanabilmeyi, haritadan ayırt etme, harita okuyabilmeyi, arazi ve harita üzerinde konum belirlemeyi göstermeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Ormancılıkta haritanın önemi; Ölçü birimleri, Ölçek kavramı, Harita çeşitleri ve sınıflandırılması; Harita kenar bilgileri ve özel işaretler, Pafta bölümlemesi; Harita Koordinat Sistemleri; Haritalardan Yararlanma, Haritaların yönüne konulması; Topoğrafik Haritaların Kullanılması ve Değerlendirilmesi (Eşyükseltiler, Eğim hesaplamaları, Koordinat ve mesafe ölçümü, Alan hesaplamaları, Kotların bulunması ve enterpolasyon, Koordinat hesapları); Haritalardan Kesit Alma; Sayısal Haritalar, GPS (Küresel Konum Belirleme Sistemi); CBS (Coğrafi Bilgi Sistemi).
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Harita Bilgisi (Prof. Dr. İsa Cürebal, Doç. Dr. Emre Özşahin)
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Topoğrafik haritaları tanıyıp açıklar. |
| ÖÇ02 | Harita üzerinden konum, koordinat ve yön belirler. |
| ÖÇ03 | Harita üzerinde topoğrafik analizleri tanımlar. |
| ÖÇ04 | Harita üzerinden kesitleri açıklar. |
| ÖÇ05 | Harita ve Kartoğrafya kavramlarını ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ormancılık ve Orman Ürünleri alanları ile ilgili temel bilgileri ve genel kavramları açıklar. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve Uluslararası ormancılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrar. | 2 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ormancılık uygulamaları için çağdaş teknolojiden ve uygun yöntemlerden yaralanır, ormancılık hizmetleri ile ilgili gerekli araç ve gereçleri kullanır. | 4 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ormancılık ve orman ürünleri ile ilgili yasalara uygun davranır ve alanında edindiği bilgi ve becerileri değerlendirir. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitkilerde hücre ve organ yapısı, yaşamsal faaliyetler, bitki-su-toprak ilişkisi, meteorolojik olaylar, ekoloji ve çevre sorunları ile ilgili temel bilgiye sahip olur. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik düşünebilir, ormancılık ve orman ürünleri alanında çalışma sahasındaki işi ile ilgili bilgiler toplar, analiz eder ve elde ettiği bilgileri uygular. | 4 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel olay ve gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri değerlendirir. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Meslek alanı ile ilgili araştırma yapmak bilgi toplar, rapor haline getirir, ayrıca bu raporu hizmet verdiği kurum ve kişilere açık bir şekilde sözlü veya yazılı olarak anlatır, takım çalışması yapar | 4 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir orman ürünü olan odundan üretilen ahşap esasları ürünlerin elde etme teknolojilerini açıklayabilir ve bu tesislerde yönetici olarak çalışabilir | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Asli ve tali orman ağaçlarının dikimi, yetiştirilmesi, bakımı, kesimi, üretimi, taşınması, depolanması işlemlerinin yapar. | |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorumluluğu altında çalışanları bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak birlikte hareket eder | 4 |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Odun ve Odun dışı orman ürünleri üretim teknolojileri alanında yeterli bilgiye sahiptir ve bu ürünlerin işlendiği tesislerde ekip lideri olarak görev alır. | |
| PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında sorumluluğa sahiptir. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak kurumsal bilgiyi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma becerilerini kullanır | 4 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili A2 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşlarıile yeterli düzeyde iletişim kurar | 2 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ormanların geliştirilmesi usulsüz ve kanunsuz müdahalelere, tabii afetlere, yangınlara, muhtelif orman zararlılarına karşı koruma ve gerekli kontrolleri yaptırır. | 4 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Haritanın tanımı, kullanım alanları, haritaların sınıflandırılması | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Ölçü birimleri, küçük açı, ölçekler, ölçü hataları, gerçek ve görünen hatalar arasındaki ilişki | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Basit ölçü aletleri ve aplikasyon yöntemleri | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
| 4 | Topoğrafik kesitler ve üzerindeki temel veriler, Topoğrafik haritalarda yön | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
| 5 | Yeryüzü şekilleri, özel gösterim işaretleri ve ölçek anlatımı. | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Uzunlukları ölçülmesi ve basit alım yöntemleri, ölçü kontrolleri, ölçü krokileri | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
| 7 | Topoğrafik haritalarda kesit çıkarma, Haritalardan Yararlanma, Haritaların yönüne konulması | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 8 | Ara Sınav | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Jeolojik haritalar ve çeşitleri | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Topoğrafik Haritaların Kullanılması ve Değerlendirilmesi | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Harita Sınır Çizgileri ve Kenar Bilgileri: Ölçek, İşaret Tablosu, Grid, Koordinatlar, Paraleller, Meridyenler, vb. | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Haritalarda konum belirleme, Alan ve Hacim Ölçüleri, Yüzey Analizi. | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
| 13 | Kotların bulunması ve enterpolasyon, | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
| 14 | Klasik yöntemle karelaj oluşturulması, pafta kenar bilgilerinin yazılması. | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
| 15 | Haritalardan enkesit ve boykesit çizim anlatımı ve uygulaması. | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 50 | 20 |
| 1. Ödev | 50 | 20 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||