Genel Bilgi
| Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ | 
| BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | BED536 | 
| Ad | Antrenmanın Fizyolojik Temelleri | 
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Dönem | Güz ve Bahar | 
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 6 AKTS | 
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SANLI SADİ KURDAK | 
| Dersin Öğretim Elemanı | Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. | 
Dersin Amacı / Hedefi
Sporcu performansının yapısal ve fonksiyonel karakteristiklerinin ölçülmesinde geçerli metotların öğretilmesi
Dersin İçeriği
Enerji kapasitelerinin ölçülmesi ve kişisel farklılıklar Anaerobik güç ve kapasite Anaerobik güç için biolojik göstergeler: Kan laktat seviyesi ve Kas gilikojen tüketimi Aerobik kapasiteyi belirleyen testler Kardiorespiratuar fonksiyon kapasitelerinin ölçülmesi: Maksimal Oksijen Tüketimi (VO2max) testleri Kardiyovasküler sistem fonksiyonel kapasitesi: Kardiak Output, egzersiz ve dinlenik durumda kardiak output´un dağılımı Akciğer volüm ve kapasitelerinin ölçülmesi Kuvvet ölçümleri: Dinamometre ve tek tekrarlı maksimum güç Vucut kompozisyonunu belirlemede yaygın teknikler: Yağsız ve yağlı vücut kitlesi, vücut kitle indeksi Sikinfold, cevre ve antropometrik ölçümler
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Mc Ardle,Katch F.I, Katch L.V, Exercise Physiology ,Energy,Nutrition &Human performance Lippincott Williams & Wilkins , 2007 3.Guyton A.C, John E.H. Tıbbi Fizyoloji.10. baskı.London;W.B. Saunders Company, 1987
Notlar
Mc Ardle,Katch F.I, Katch L.V, Exercise Physiology ,Energy,Nutrition &Human performance Lippincott Williams & Wilkins , 2007 3.Guyton A.C, John E.H. Tıbbi Fizyoloji.10. baskı.London;W.B. Saunders Company, 1987
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | laktat seviyesi ve Kas gilikojen tüketimi Aerobik kapasiteyi belirleyen testler Kardiorespiratuar fonksiyon kapasitelerinin ölçülmesini bilir. | 
| ÖÇ02 | Enerji kapasitelerinin ölçülmesi ve kişisel farklılıklar Anaerobik güç ve kapasite Anaerobik güç için biolojik göstergeleri bilir. | 
| ÖÇ03 | Maksimal Oksijen Tüketimi (VO2max) testleri Kardiyovasküler sistem fonksiyonel kapasitesini bilir. | 
| ÖÇ04 | Kardiak Output, egzersiz ve dinlenik durumda kardiak output´un dağılımı Akciğer volüm ve kapasitelerinin ölçülmesi Kuvvet ölçümlerini bilir. | 
| ÖÇ05 | Yağsız ve yağlı vücut kitlesi, vücut kitle indeksi Sikinfold, cevre ve antropometrik ölçümleri bilir. | 
| ÖÇ06 | Dinamometre ve tek tekrarlı maksimum güç, vücut kompozisyonunu belirlemede yaygın teknikleri bilir. | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Beden eğitimi ve spor alanında yöntem ve teknikleri uygular. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Verileri analiz eder ve değerlendirir. | 3 | 
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel mesleki bilgileri edinir. | 3 | 
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeyde beden eğitimi ve spor alanıyla ilgili literatürü takip eder. | 3 | 
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Beden eğitimi ve spor alanında özgün çalışma yapar. | 3 | 
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alandaki eksiklere yönelik çözüm önerileri üretir. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde beden eğitimi ve spor alanı ile ilgili verileri toplar, analiz eder, yorumlar ve yayınlama becerisi edinir. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | 3 | 
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiyi, uygulamada kullanır. | |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme becerisi kazanır. | |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilim etiği ilkelerine uyar. | 4 | 
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenim alanı ile ilgili temel bilgileri kazanır. | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | Enerji kapasitelerinin ölçülmesi ve kişisel farklılıklar | Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 2 | Anaerobik güç ve kapasite | Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 3 | Anaerobik güç ve kapasite testleri: wingate bisiklet ergometre testi | Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 4 | Anaerobik güç için biolojik göstergeler: Kan laktat seviyesi ve Kas gilikojen tüketimi | Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 5 | Aerobik kapasiteyi belirleyen testler | Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 6 | Kardiorespiratuar fonksiyon kapasitelerinin ölçülmesi: Maksimal Oksijen Tüketimi (VO2max) testleri | Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 7 | Kardiorespiratuar fonksiyon kapasitelerinin ölçülmesi: Maksimal Oksijen Tüketimi (VO2max) testleri II | Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 8 | Ara Sınavlar | Sunu ve ödev hazırlar. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev | 
| 9 | Kardiyovasküler sistem fonksiyonel kapasitesi: Kardiak Output egzersiz ve dinlenik durumda kardiak output´un dağılımı | Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 10 | Kardiyovasküler sistem fonksiyonel kapasitesi: Kardiak Output egzersiz ve dinlenik durumda kardiak output´un dağılımı II | Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 11 | Akciğer volüm ve kapasitelerinin ölçülmesi | Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 12 | Kuvvet ölçümleri: Dinamometre ve tek tekrarlı maksimum | Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 13 | Vucut kompozisyonunu belirlemede yaygın teknikler: Yağsız ve yağlı vücut kitlesi, vücut kitle indeksi | Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 14 | deri kıvrım kalınlığı, çevre ve antropometrik ölçümler | Okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | 
| 15 | Genel Tekrar | Ödev. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunu hazırlama. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav | 
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||