Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
ANATOMİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | ANA513 |
Ad | Cortex’in Fonksiyonel ve Klinik Anatomisi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. PINAR GÖKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Cortex yapılarının ve bu sistemin oluşturduğu organizasyonun ayrıntılı biçimde incelenmesini sağlamaktır. Öğrencilerin, cortex cerebri’nin yapısını ayırt etmesi, klinik olgularda cortex lezyonlarının anatomik temellerini açıklaması ve ilgili literatürü yorumlaması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Ders, cortex cerebri’nin temel yapısını, fonksiyonel anatomisini, brodmann haritasını, cortex cerebri dejenerasyonunun klinik yansımalarını ayırt etmeyi amaçlar.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. Güncel makaleler ve online kaynaklar 2. Dere Anatomi Atlası ve Ders Kitabı 3. Dere Atlaslı Nöroanatomi ve Fonksiyonel Nöroloji
Notlar
Ek okumalar ders kapsamında verilecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cortex cerebri yapısını ve organizasyonunu ayrıntılı olarak açıklar. |
ÖÇ02 | Brodmann alanlarını tanımlar. |
ÖÇ03 | Cortex cerebri dejenerasyonunun klinik yansımalarını anatomik temelde ilişkilendirir. |
ÖÇ04 | Cortex cerebri’nin fonksiyonel yapısının cerrahi ve radyolojik önemini tartışır. |
ÖÇ05 | Klinik vakalar üzerinden cortex cerebri dejenerasyonunu değerlendirir. |
ÖÇ06 | Literatürdeki güncel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. |
ÖÇ07 | Cortex cerebri’nin fonksiyonel anatomisi ile ilgili bir araştırma raporunu kurallara uygun olarak hazırlar. |
ÖÇ08 | Akademik araştırmalarda cortex cerebri bilgisini etkin kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomik kavramları ve anatomide çalışma alanlarını açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunun normal makroskobik yapısını, oluşumların birbirleriyle olan komşuluklarını, damarlanmasını, innervasyonunu, lenfatik drenajını ve fonksiyonel ilişkilerini tanımlar | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudundaki varyasyon ve anomalileri ayırt eder. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapıların yüzeyel anatomisini tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan sinir sisteminin yapı ve fonksiyonel ilişkilerini açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücut yapısı bilgisini anatominin ilişkili olduğu diğer disiplinlerin temel bilgisi ile destekler. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman, kadavra, modeller ve mikroskopik teknikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi bilgisini farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlama, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapma ve çözüm önerileri getirir. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi alanına ait blimsel araştırma planlama ve araştırmanın raporunu yazar. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadavranın makroskopik ve mikroskopik diseksiyonunu tekniğine uygun yapar. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlıda referans noktalarını, yüzeyel konturları, oluşumların, damar ve sinirlerin vücut duvarına projeksiyonlarını çizer. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma konusu ile ilgili ölçümleri ve hayvan deneylerini yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili alanlardaki çalışmaları bağımsız veya ekip olarak yürütür. | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili bir konuda seminer sunar. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anatomi ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip , öğrenmeyi yönlendirir. | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anatomi ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Anatomi bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kadavranın elde edilmesi, saklanması, kullanılması ve kullanım sonrası işlemlerinin yapılmasında etik ve yasal kuralları uygular. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ile ilgili konularda strateji geliştirip elde edilen sonuçları bilimsel ve etik çerçevede değerlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı, merkezi sinir sistemine giriş | Temel anatomi gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Telencephalon’da cortex cerebri iç yapısı ve fonksiyonlarının kavranması | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Cortex’in duyu sahaları | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Cortex’in duyu sahalarının lezyonları | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Cortex’in motor sahaları | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Cortex’in motor sahalarının lezyonları | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Cortex’te Brodmann sahaları | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sunum hazrılama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Cortex cerebri’nin vaskülarizasyonu | İlgili ders kitabı ve kaynak incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Cortex’e yönelik cerrahide anatomik yaklaşımlar | Online cerrahi anatomi kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Nörofizyolojik testler, EEG ve sinir ileti çalışmaları | Online kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Cortex’te brodmann sahalarının klinik önemi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Radyolojik görüntülemede cortex’in brodmann sahaları | Radyoloji atlası ve makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Klinik vakaların sunumu ve tartışma | Öğrenci sunum hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel tekrar ve dönem içi değerlendirme | Tüm konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,72 | ||
AKTS | 6 AKTS |