Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
TÜRKÇE EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | TUR731 |
Ad | Türkçe Eğitiminde Nitel Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere nitel araştırmanın kuramsal temelleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmak, Türkçe eğitimi alanında nitel araştırma deseninin nasıl kullanılacağına dair farkındalık oluşturmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğinde nitel araştırmanın temel özellikleri, kuramsal temelleri, nitel araştırma desenleri, örneklem türleri, veri toplama ve analiz yöntemleri, Türkçe Eğitimi alanında nitel araştırma yöntemini kullanma yolları, Türkçe Eğitimi alanında nitel araştırma olarak desenlenen örnek araştırmaları okuma ve nitel araştırma kurgulama oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Creswell, J. W. 2016. Nitel Araştırma Yöntemleri, Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Çeviri Ed. M. Bütün ve S. B. Demir. Ankara, Siyasal Kitabevi. Glesne, C. 2013. Nitel araştırmaya giriş. Çeviri Ed. A. Ersoy, P. Yalçınoğlu. Ankara: Anı Yayıncılık. Merriam, S. B. 2013. Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Çev. Ed. S. Turan. Ankara, Nobel Yayınları. Patton, M. Q. 2014. Nitel Araştırma Yöntemleri, Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Çeviri Ed. M. Bütün ve S. B. Demir Ankara, Siyasal Kitabevi. Yıldırım, A. Şimşek, H. 2011. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık.
Notlar
Creswell, J. W. 2016. Nitel Araştırma Yöntemleri, Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Çeviri Ed. M. Bütün ve S. B. Demir. Ankara, Siyasal Kitabevi. Glesne, C. 2013. Nitel araştırmaya giriş. Çeviri Ed. A. Ersoy, P. Yalçınoğlu. Ankara: Anı Yayıncılık. Merriam, S. B. 2013. Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Çev. Ed. S. Turan. Ankara, Nobel Yayınları. Patton, M. Q. 2014. Nitel Araştırma Yöntemleri, Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Çeviri Ed. M. Bütün ve S. B. Demir Ankara, Siyasal Kitabevi. Yıldırım, A. Şimşek, H. 2011. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nitel araştırmanın temel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ02 | Nitel araştırmanın temel aşamalarını açıklar. |
ÖÇ03 | Nitel araştırmada örneklem alma yöntemlerini karşılaştırır. |
ÖÇ04 | Nitel araştırmada kullanılan veri toplama yöntemlerinin özelliklerini açıklar. |
ÖÇ05 | Belirlediği bir konuda görüşme formu hazırlar. |
ÖÇ06 | Belirlediği bir konuda gözlem formu hazırlar. |
ÖÇ07 | Hazırladığı nitel veri toplama araçlarını uygulayarak veri toplar. |
ÖÇ08 | Topladığı veriler üzerinde nitel veri analiz tekniklerini uygular. |
ÖÇ09 | Türkçe Eğitimine yönelik araştırmalarda nitel araştırma desenlerini kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi verme | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Nitel araştırmanın doğası, özellikleri, kuramsal temelleri | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Nitel araştırma desenleri | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Nitel araştırma süreci- araştırma problem belirleme-araştırmanın sorularını yazma | Konuyla ilgili literatürü inceleme ve belirlediği bir konuda problem durumu ve araştırma soruları yazma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Nitel araştırma süreci-örneklem seçimi | Konuyla ilgili literatürü inceleme ve belirlediği konu için örneklem seçme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Görüşme yöntemi, özellikleri ve teknikleri | Konuyla ilgili literatürü inceleme, görüşme formu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Görüşme tekniklerini uygulama | Görüşme sorularını gözden geçirme, prova yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Gözlem yöntemi, özellikleri ve teknikleri | Konuyla ilgili literatürü inceleme, gözlem formu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Gözlem tekniğini uygulama | Araştırma projesinin verilerini gözlem yöntemiyle toplama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Nitel verilerin analizi-Betimsel analiz yöntemi | İlgili kaynakları okuma, topladığı veriler üzerinde analiz yöntemlerini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Nitel verilerin analizi-içerik analizi yöntemi | İlgili kaynakları okuma, topladığı veriler üzerinde analiz yöntemlerini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Nitel bulguların yazımı | İlgili kaynakları okuma, araştırma projesinin bulgularını yazma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bulguları tartışma ve yorumlama | İlgili kaynakları okuma, araştırma projesinin bulgularını yazma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik | İlgili kaynakları okuma, yaptığı çalışmada geçerlik ve güvenirliği nasıl sağladığını açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |