Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
EBELİK PR. | |
Kod | EBS225 |
Ad | Ebelikte Kalite ve Akreditasyon |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BURCU AVCIBAY VURGEÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ebelik eğitimi ve ebelik bakım hizmetleri alanındaki kalite standartlarına ait teorik bilgilerin ve uygulama yeterliliklerinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Kalite Kavramı, Toplam Kalite Yönetimi, Uluslararası Kalite Standartları, Sağlıkta Kalite Standartları ve Yönetimi, Doküman Yönetimi, Ebelik Eğitiminde Kalite Standartları, Ebelik Bakım Hizmetlerinde Kalite Standartları, Bilgi Yönetimi, Risk Yönetimi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sağlıkta Kalite Yönetimi ve Akreditasyon, Editörler: Doç.Dr.Umut Beylik, Dr.Öğr. Üyesi Keziban Avcı. Gazi Kitabevi, Ankara, 2019. Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Prof. Dr. Dilaver Temgilimoğlu, Doç. Dr. Oğuz Işık, Doç. Dr. Mahmut Akbolat. Nobel Yayıncılık, 2017 Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları, Nilgün Sarp, Siyasal Kitabevi, 2014. Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Kalite Standartları (Hastane, diyaliz, evde, ADSH, 112), Versiyon 6, 2020. Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Akreditasyon Standartları (SAS), 2017.
Notlar
“Ebelik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği” EPDAK https://epdak.org/hizmetler/degerlendiriciler-icin-belgeler-39
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kalite kavramını, kalite yönetim sistemlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Sağlık alanında kalite standartlarını tanımlar. |
ÖÇ03 | Ebelik eğitiminde kalite standartlarını ve ölçütlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Ebelik bakım hizmetlerinde kalite standartlarını ve ölçütlerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kalite kavramı | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Toplam Kalite Yönetimi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Uluslararası Kalite Standartları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sağlıkta Kalite Standartları ve Yönetimi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Doküman Yönetimi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Güvenlik Raporlama | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Hasta güvenliği | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ebelik eğitiminde akreditasyon | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ebelik eğitiminde akreditasyon standartları ve ölçütleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ebelik alanındaki ulusal akreditasyon kuruluşları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ebelik alanındaki uluslararası akreditasyon kuruluşları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ebelik eğitiminde akreditasyonun önemi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ulusal akredite Ebelik programları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ebelik eğitiminde kalite süreçlerinde öğrencilerin rolleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 72 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,88 | ||
AKTS | 3 AKTS |