Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
EBELİK PR. | |
Kod | EBS423 |
Ad | Perinatal Mental Sağlık |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Ayseren ÇEVİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin perinatal mental sağlık ve ebelerin rolleri hakkında bilgilendirilmelerini sağlamak.
Dersin İçeriği
Perinatal mental sağlık, yaşanan sorunlar ve yönetiminde ebelerin rolleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Üstün, G. Kadın Ruh Sağlığı. 1.Basım, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2023. World Health Organization 2022. “Guide for integration of perinatal mental health in maternal and child health services”. Erişim:(https://www.who.int/publications/i/item/9789240057142). Erişim tarihi: 29.04.2025
Notlar
The American College of Obstetricians and Gynecologists. Summary of perinatal mental health conditions. Erişim: https://www.acog.org/programs/perinatal-mental-health/summary-of-perinatal-mental-health-conditions. Erişim tarihi: 29.04.2025.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Perinatal dönemdeki psikolojik değişimleri açıklar. |
ÖÇ02 | Perinatal mental sağlık sorunlarının risk faktörlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Perinatal mental sağlık sorunlarının nedenlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Perinatal mental sağlık sorunlarını tanımlar. |
ÖÇ05 | Perinatal mental sağlık sorunlarının yönetiminde ebelik rollerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı ve derse giriş | Okuma, araştırma | |
2 | Ruh sağlığı ve ruh sağlığını etkileyen faktörler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Gebelik döneminde yaşanan psikolojik değişiklikler ve ruh sağlığı | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | Doğumda yaşanan psikolojik değişiklikler ve ruh sağlığı | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim |
5 | Doğum sonu dönemde yaşanan psikolojik değişiklikler ve ruh sağlığı | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Benzetim |
6 | Perinatal dönemde sık görülen mental bozukluklar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası |
7 | Perinatal depresyon ve ebelerin rolleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Perinatal anksiyete ve ebelerin rolleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
10 | Annelik hüznü ve ebelerin rolleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
11 | Perinatal dönemde travma sonrası stres bozukluğu ve ebelerin rolleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Benzetim |
12 | Perinatal dönemde obsesif kompulsif bozukluk ve ebelerin rolleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
13 | Perinatal dönemde bipolar bozukluk ve ebelerin rolleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Perinatal dönemde psikoz ve ebelerin rolleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası |
15 | Perinatal mental sağlığı koruma ve geliştirmede ebelerin rolleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 64 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,56 | ||
AKTS | 3 AKTS |