Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | TDE743 |
Ad | Somut Olmayan Kültürel Miras I |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. AYHAN KARAKAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı somut olmayan kültürel miras kavramı hakkında bir bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Yaşayan insan hazineleri, sözlü gelenekler ve anlatımlar, toplumsal uygulamalar, ritüeller, şölenler; doğa ve evrenle ilgili uygulamalar ile el sanatları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
M. Öcal Oğuz-Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir?
Notlar
Erman Artun-Türk Halkbilimi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Somut olmayan kültürel miras kavramını öğrenir. |
ÖÇ02 | Yaşayan insan hazineleri kavramını öğrenir. |
ÖÇ03 | Aşıklar, halk hekimleri, ender bulunur taşıyıcıları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Sözlü gelenekler ve anlatımlar hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Sözlü gelenekler ve anlatımlar içerisinde yer alan mitoloji ve efsane hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ06 | Sözlü gelenekler ve anlatımlar içerisinde yer alan destan hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ07 | Sözlü gelenekler ve anlatımlar içerisinde yer alan fıkra hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ08 | Sözlü gelenekler ve anlatımlar içerisinde yer alan sözlü tarih hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin amacı, kapsamı ve işlenişi hakkında bilgi verme | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Somut Olmayan Kültürel Miras Kavramı ve İçeriği | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | Yaşayan İnsan Hazineleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yaşayan İnsan Hazineleri (Âşıklar) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Yaşayan İnsan Hazineleri (Mahalli Sanatçılar-Halk Oyunları Ustaları) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Yaşayan İnsan Hazineleri (Halk Hekimleri-Ender Bulunur Taşıyıcıları) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Sözlü Gelenekler ve Anlatımlar | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Anlatılan konuların kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sözlü Gelenekler ve Anlatımlar (Mit ve Efsane) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Sözlü Gelenekler ve Anlatımlar (Destan) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Sözlü Gelenekler ve Anlatımlar (Masal) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
12 | Sözlü Gelenekler ve Anlatımlar (Halk Hikayesi) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sözlü Gelenekler ve Anlatımlar (Fıkra-Deyim-Atasözü-Argo) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sözlü Gelenekler ve Anlatımlar (Sözlü Tarih) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sözlü Gelenekler ve Anlatımlar (Halk Şiiri) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |