Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | TDE743 |
| Ad | Somut Olmayan Kültürel Miras I |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Esra TARHAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Esra TARHAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı somut olmayan kültürel miras kavramı hakkında bir bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Yaşayan insan hazineleri, sözlü gelenekler ve anlatımlar, toplumsal uygulamalar, ritüeller, şölenler; doğa ve evrenle ilgili uygulamalar ile el sanatları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
M. Öcal Oğuz-Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir?
Notlar
Erman Artun-Türk Halkbilimi
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Somut olmayan kültürel miras kavramını öğrenir. |
| ÖÇ02 | Yaşayan insan hazineleri kavramını öğrenir. |
| ÖÇ03 | Aşıklar, halk hekimleri, ender bulunur taşıyıcıları hakkında bilgi sahibi olur. |
| ÖÇ04 | Sözlü gelenekler ve anlatımlar hakkında bilgi sahibi olur. |
| ÖÇ05 | Sözlü gelenekler ve anlatımlar içerisinde yer alan mitoloji ve efsane hakkında bilgi sahibi olur. |
| ÖÇ06 | Sözlü gelenekler ve anlatımlar içerisinde yer alan destan hakkında bilgi sahibi olur. |
| ÖÇ07 | Sözlü gelenekler ve anlatımlar içerisinde yer alan fıkra hakkında bilgi sahibi olur. |
| ÖÇ08 | Sözlü gelenekler ve anlatımlar içerisinde yer alan sözlü tarih hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 4 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 3 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 3 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 4 |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 3 |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 3 |
| PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | |
| PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 4 |
| PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Dersin amacı, kapsamı ve işlenişi hakkında bilgi verme | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Somut Olmayan Kültürel Miras Kavramı ve İçeriği | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
| 3 | Yaşayan İnsan Hazineleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 4 | Yaşayan İnsan Hazineleri (Âşıklar) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 5 | Yaşayan İnsan Hazineleri (Mahalli Sanatçılar-Halk Oyunları Ustaları) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 6 | Yaşayan İnsan Hazineleri (Halk Hekimleri-Ender Bulunur Taşıyıcıları) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 7 | Sözlü Gelenekler ve Anlatımlar | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınavlar | Anlatılan konuların kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Sözlü Gelenekler ve Anlatımlar (Mit ve Efsane) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | Sözlü Gelenekler ve Anlatımlar (Destan) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 11 | Sözlü Gelenekler ve Anlatımlar (Masal) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
| 12 | Sözlü Gelenekler ve Anlatımlar (Halk Hikayesi) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Sözlü Gelenekler ve Anlatımlar (Fıkra-Deyim-Atasözü-Argo) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Sözlü Gelenekler ve Anlatımlar (Sözlü Tarih) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Sözlü Gelenekler ve Anlatımlar (Halk Şiiri) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||