Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDZ109 |
| Ad | Genel Jeoloji |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NİL YAPICI |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi NİL YAPICI
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Jeoloji hakkında bilgi sahibi olur, Kayaç-mineral kavramını açıklar, tektonizma, faylanma, deprem olgularını tanımlar, jeolojinin tüm kavram ve kurallarını bilir, diğer disiplinlerde bu bilgileri kullanır.
Dersin İçeriği
Giriş/ Yerkürenin genel özellikleri; içyapısı, yeryüzü ve yeryüzü şekilleri/ kayaç oluşumu ve mineraller/ Magmatizma ve magmatik kayalar/ Sedimantasyon ve sedimanter kayalar/ Metamorfizma ve metamorfik kayalar/ Çökelme ortamları/ Stratigrafi ve prensipleri/ Yapısal jeoloji; kıvrımlar, çatlaklar, eklem ve faylar/ Jeolojik zaman skalası/ Levha tektoniği/ Litosferde oluşan hareketler; volkanizma, plütonizma, deprem ve nedenleri/ Haritalar; ölçek, bölümler, kontur ve topoğrafik haritalar, açıklamalar, nokta belirleme sistemleri, topografik kesitler/ Tabaka doğrultu ve eğim kavramları/ Jeolog pusulasının kullanımı.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Temel Jeoloji Prensipleri, Erkan KARAMAN,Tarbuck, 2008, Earth: an introduction to physical geology, Pearson Prentice Hall, 714p.
Notlar
Press and Siever 1998, Understanding Earth, Freeman, 682p. http://www.eies.itu.edu.tr/dersnotlari/notlar/Lisans/genel/GJ99OT.html
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Tektonik deformasyonlar hakkında bilgi sahibi olur. |
| ÖÇ02 | Jeolojinin mühendislik, çevre ve doğa bilimci olarak önemini kavrar. |
| ÖÇ03 | Önemli kayaç ve cevher minerallerini tanımlar. |
| ÖÇ04 | Deprem ve levha hareketleri kavramını tanımlar |
| ÖÇ05 | Genel Jeoloji ve yan bilim dalları hakkında bilgi edinme, jeolojinin tanımı,konusu ve tarihçesi hakkında bilgi sahibi olur. |
| ÖÇ06 | Jeoloji bilimi ve Jeoloji Mühendisi kavramını ayırt eder. |
| ÖÇ07 | Yerkürenin iç yapısını ve özelliğini açıklar. |
| ÖÇ08 | Kristal, Minerali, Kayaç çevrimini ve kayaç sınıflamasını açıklar. |
| ÖÇ09 | Mineral ve kayaç arasındaki farkı açıklar. |
| ÖÇ10 | Jeolojik zaman ve fosili hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ11 | Deprem hakkında yeterli bilgiye sahip olur. |
| ÖÇ12 | Mühendislik Jeolojisi, meslek hukuku ve malzeme jeolojisini tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 4 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | 4 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Giriş: Genel Jeolojinin Tanıtımı ve Tarihçesi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 2 | Yeryuvarının genel özellikleri, izostasi kavramı | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 3 | Yerkabuğu ve yeriçi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Yerin magnetik alanı,kayaçların mıknatıslanması ve paleomagnetizma | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Yeryuvarının kimyasal bileşimi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Yerkabuğunu oluşturan maddeler: Mineraller | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Kayaçlar | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Tabakalı kayaçların genel özellikleri ve yaşı | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Tabakalı kayaçların tektonik deformasyonu | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Magma, Volkanizma, Plütonizma | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Metamorfizma | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Depremler | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Epirojenik ve Orojenik hareketler | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Levha Tektoniği ve kıtaların kayması | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||