MDZ109 Genel Jeoloji

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2.5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR.
Kod MDZ109
Ad Genel Jeoloji
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2.5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi NİL YAPICI
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi NİL YAPICI (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Jeoloji hakkında bilgi sahibi olur, Kayaç-mineral kavramını açıklar, tektonizma, faylanma, deprem olgularını tanımlar, jeolojinin tüm kavram ve kurallarını bilir, diğer disiplinlerde bu bilgileri kullanır.

Dersin İçeriği

Giriş/ Yerkürenin genel özellikleri; içyapısı, yeryüzü ve yeryüzü şekilleri/ kayaç oluşumu ve mineraller/ Magmatizma ve magmatik kayalar/ Sedimantasyon ve sedimanter kayalar/ Metamorfizma ve metamorfik kayalar/ Çökelme ortamları/ Stratigrafi ve prensipleri/ Yapısal jeoloji; kıvrımlar, çatlaklar, eklem ve faylar/ Jeolojik zaman skalası/ Levha tektoniği/ Litosferde oluşan hareketler; volkanizma, plütonizma, deprem ve nedenleri/ Haritalar; ölçek, bölümler, kontur ve topoğrafik haritalar, açıklamalar, nokta belirleme sistemleri, topografik kesitler/ Tabaka doğrultu ve eğim kavramları/ Jeolog pusulasının kullanımı.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Temel Jeoloji Prensipleri, Erkan KARAMAN,Tarbuck, 2008, Earth: an introduction to physical geology, Pearson Prentice Hall, 714p.

Notlar

Press and Siever 1998, Understanding Earth, Freeman, 682p. http://www.eies.itu.edu.tr/dersnotlari/notlar/Lisans/genel/GJ99OT.html


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tektonik deformasyonlar hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ02 Jeolojinin mühendislik, çevre ve doğa bilimci olarak önemini kavrar.
ÖÇ03 Önemli kayaç ve cevher minerallerini tanımlar.
ÖÇ04 Deprem ve levha hareketleri kavramını tanımlar
ÖÇ05 Genel Jeoloji ve yan bilim dalları hakkında bilgi edinme, jeolojinin tanımı,konusu ve tarihçesi hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ06 Jeoloji bilimi ve Jeoloji Mühendisi kavramını ayırt eder.
ÖÇ07 Yerkürenin iç yapısını ve özelliğini açıklar.
ÖÇ08 Kristal, Minerali, Kayaç çevrimini ve kayaç sınıflamasını açıklar.
ÖÇ09 Mineral ve kayaç arasındaki farkı açıklar.
ÖÇ10 Jeolojik zaman ve fosili hakkında bilgi edinir.
ÖÇ11 Deprem hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
ÖÇ12 Mühendislik Jeolojisi, meslek hukuku ve malzeme jeolojisini tanımlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi 4
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi:
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi:
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş: Genel Jeolojinin Tanıtımı ve Tarihçesi Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Yeryuvarının genel özellikleri, izostasi kavramı Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Yerkabuğu ve yeriçi Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Yerin magnetik alanı,kayaçların mıknatıslanması ve paleomagnetizma Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Yeryuvarının kimyasal bileşimi Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Yerkabuğunu oluşturan maddeler: Mineraller Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Kayaçlar Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tabakalı kayaçların genel özellikleri ve yaşı Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Tabakalı kayaçların tektonik deformasyonu Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Magma, Volkanizma, Plütonizma Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Metamorfizma Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Depremler Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Epirojenik ve Orojenik hareketler Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Levha Tektoniği ve kıtaların kayması Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 111
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,44
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.11.2025 10:19