MDZ108 Mineraloji ve Petrografi

5 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2.5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR.
Kod MDZ108
Ad Mineraloji ve Petrografi
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2.5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi NİL YAPICI
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi NİL YAPICI (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrenci derste öğrendikleri ile; karşılaştığı bir problemi çözebilmeli veya en azından fikir yürütebilecek seviyeye gelebilmiş olmalıdır.

Dersin İçeriği

Kristal sistemleri, Minerallerin optik özellikleri, Kayaç yapıcı mineraller.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Genel Mineraloji, Kürşat Özcan, Petrografi Ders Notları (Nil Yapıcı)

Notlar

Genel Jeoloji, İhsan Ketin,Mineraloji-Petrografi Ders Notları (Nil Yapıcı), Powerpoint sunum notları (Nil Yapıcı)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kristal sistemlerini tanımlar.
ÖÇ02 Cevher oluşturan mineralleri tanımlar.
ÖÇ03 Kayaç oluşturan mineralleri tanımlar.
ÖÇ04 Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarını ayırt eder.
ÖÇ05 Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır.
ÖÇ06 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
ÖÇ07 Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir.
ÖÇ08 jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretir.
ÖÇ09 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
ÖÇ10 Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini savunur.
ÖÇ11 Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde tanımlar.
ÖÇ12 Bilişim teknolojilerini etkin kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi 4
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi:
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.:
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi:
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kristallografi, kristallerde simetri, simetri düzlemi, dönme, simetri ekseni, kristallografik eksenler Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Kristal sistemleri Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Minerallerin fiziksel özellikleri, dilinim, kırılma yüzeyi, sertlik, renk, elektrik ve magnetik özellik Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Kuvars, feldspat, plajiyoklas ve plajiyoklasların anortit tayinleri Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Biyotit, muskovit, ve ortorombik piroksenler Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Olivin, olivinlerin demirli ve serpantinli ayrışımları Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sfen, apatit turmalin, granatlar Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınav Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
9 Petrografinin tanımı Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Kaya döngüsü, Yerin yapısı, Magma, Magmanın kökeni ve sınıflaması. Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Magmatik kayaçların sınıflaması, Kimyasal sınıflama, Mineralojik sınıflama, Kimyasal sınıflama, Renk indisine göre sınıflama, Feldspat indisine göre sınıflama, Doğada bulunuş yerlerine göre sınıflama ve Dokusal sınıflama Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Ultrabazik-Ultramafik kayaçlar Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Metamorfik kayaçlarda strüktür ve strüktür çeşitleri Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Sedimanter kayaçların oluşum sürecleri, ayrışma, aşınma, taşınma, depolanma ve diyajenez aşamalarının tanımlaması Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Karbonatlı kayaçlar Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 116
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,64
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.11.2025 10:19