MDZ217 Matematik 3

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR.
Kod MDZ217
Ad Matematik 3
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket TB Temel Bilim Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ELA AYDIN
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi ELA AYDIN (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı, Lineer Cebirin soyut ve somut yönleriyle ilgili bilgi ve becerileri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Dersin içeriği, Lineer denklem sistemleri, matrisler, determinantlar, düzlemde ve uzayda vektörler ve vektör uzaylarından oluşmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Arif Sabuncuoğlu, Lineer Cebir, Nobel yayın dağıtım,2000.

Notlar

Ders notu ve kitaplar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Lineer Denklem Sistemleri ve Matrisleri tanır.
ÖÇ02 Matris İşlemlerini yapar.
ÖÇ03 Özel tipteki Matrisleri tanır.
ÖÇ04 Gauss Yok etme ve Gauss Jordan İndirgemesi ile sistemlerin çözer.
ÖÇ05 Bir matrisin tersini bulur.
ÖÇ06 Determinant hesaplar ve Determinant Özelliklerini bilir.
ÖÇ07 Cramer Sistemiyle Lineer Sistemleri Çözer.
ÖÇ08 Kofaktör ve Bir Matrisin Eki kullanarak matris tersi bulur.
ÖÇ09 Matrislerin benzerliğini bilir.
ÖÇ10 Bir matrisin rankını bulur.
ÖÇ11 Vektör Uzayları, Düzlemde ve Uzayda Vektörleri bulur.
ÖÇ12 Lineer geren uzayı bulur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi 5
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi:
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.:
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi:
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Lineer Denklem Sistemleri ve Matrisler Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Matris İşlemleri Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Özel tipteki Matrisler Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Gauss Yoketme ve Gauss Jordan İndirgemesi ile sistemlerin çözümü Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Bir matrisin tersini bulma Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Determinant hesaplama ve Determinant Özellikleri Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Cramer Sistemiyle Lineer Sistemleri Çözme Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kofaktör ve Bir Matrisin Eki kullanarak matris tersi bulma Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Benzerlik Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Bir matrisin rankı Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Vektör Uzayları, Düzlemde ve Uzayda Vektörler Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Lineer geren uzayı bulmak Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Vektörlerin lineer bağımlılık ve bağımsızlığı Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Çember, küre denklemleri ve uygulamaları, Yarıyıl sonu sınavı Ders materyallerinin ilgili kısımlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.11.2025 10:13