Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDS326 |
| Ad | Mühendislikte Temel Yapılar |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET MAHMUT KILIÇ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Maden Mühendisleri için yeraltı ve yerüstü yapıları tünelcilik ve galeri açma, yol yapımı, heyelan-şev duraylılığı ve önlenmesi, zemin etüdü- zemin iyileştirmesi, iksa ve destek sistemleri, tasman, köprüler ve barajlar hakkında detaylı bilgi verir. Ayrıca Kullanılan beton ve kalitesi kayaç yapısı ve kayaçların mühendislik-jeomekanik özellikleri, kırık-çatlak sistemleri hakkında temel bilgiler verir
Dersin İçeriği
Yeraltı ve yerüstü yapıları tünelcilik ve galeri açma, yol yapımı, heyelan-şev duraylılığı ve önlenmesi, zemin etüdü- zemin iyileştirmesi, iksa ve destek sistemleri, tasman, köprüler ve barajlar hakkında detaylı bilgi verir. Ayrıca Kullanılan beton ve kalitesi kayaç yapısı ve jeomekanik özellikleri, kırık-çatlak sistemleri hakkında temel bilgiler verir
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Mühendislikte Temel Yapılar, Kitap. A. M. KILIÇ, Ç.Ü. 2010.
Notlar
İnternet Kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Mineral ve kayaçların mühendislik özelliklerini açıklar. |
| ÖÇ02 | Heyelan tiplerini tanımlar ve önleme yöntemlerini açıklar. |
| ÖÇ03 | Temel sondaj yöntemlerini açıklar. |
| ÖÇ04 | Harita bilgisini kullanır. |
| ÖÇ05 | Betonlarda çimentonun rolünü ve önemini açıklar. |
| ÖÇ06 | Köprülerin ve viyadüklerin yapım süreçlerini açıklar. |
| ÖÇ07 | Barajların temel özelliklerini tanımlar. |
| ÖÇ08 | Zemin etüdü uygular. |
| ÖÇ09 | Tünellerin özelliklerini tanımlar. |
| ÖÇ10 | Demiryolu ve istinat yapılarının özelliklerini açıklar. |
| ÖÇ11 | Baraj türlerini sınıflandırır. |
| ÖÇ12 | Havaalanı türlerini sınıflandırır. |
| ÖÇ13 | Tünel açma yöntemlerini açıklar. |
| ÖÇ14 | Yeraltı yapılarını tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 4 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 5 |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | 3 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | 2 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | 3 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 4 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | 5 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | 1 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Süreksizlikler ve kayaçların sınıflandırılması | ders notları (1-15) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Heyelanlar ve haritalar | ders notları (16-49) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 3 | Temel sondajlar | ders notları (50-70) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 4 | beton | ders notları (71-83) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 5 | karayolu ve otoyol yapıları | ders notları (84-127) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 6 | Demiryolu ve istinat yapıları | ders notları (127-142) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 7 | Köprüler ve viyadükler | ders notları (143-149) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
| 9 | su alma yapıları ve barajlar | ders notları (150-189) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Hava alanları | ders notları (189-195) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Raylı sistemler | ders notları (195-215) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Tünel terimleri | ders notları (215-217) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Tünel çeşitleri | ders notları (217-221) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Tünel kazıları | ders notları (221-242) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Konuların tekrarı | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||