Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDS328 |
| Ad | Seramik Teknolojisi |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MAHMUT ALTINER |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Seramik sanayinde kullanılan hammaddelerin üretimi, zenginleştirilmesi, maden mühendisliğinin seramik üretimindeki yeri ve katkısı hakkında temel ve teknolojik bilgilerle donanımlı öğrenciler yetiştirmek
Dersin İçeriği
Seramik hammaddeleri ve endüstriyel seramik hazırlama teknikleri, kompozit malzemeler, killler ve genel özellikleri, seramik killeri, kaolen, feldspat, kuvars ve diğer hammaddeler, pişirme, sırlama, porselen üretimi konularında temel bilgiler vermek.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
(1) Wunderlich W, (2010) Ceramic Materials (2) Shi, F. (2012) Ceramic Materials - Progress in Modern Ceramics, (3) Karanfil T., İleri Teknoloji Malzemeleri Ders Notları, Yayınlanmamış (4) Kibici, Y. (2002) Seramik Hammaddeleri ve Teknolojik Özellikleri, (5) Soykan, H.Ş (2004) Seramik Malzemeler
Notlar
Internet siteleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Seramik hakkkında bilgi edinir. |
| ÖÇ02 | Seramiğe katılan hammaddeleri tanır ve açıklar |
| ÖÇ03 | Killer ve özelliklerini tanımlar. |
| ÖÇ04 | Kaolen-feldpat- silikatlar hakkında gerekli bilgileri tanımlar. |
| ÖÇ05 | Pişirme ve sırlama konuları hakkında bilgi sahibi olur ve tanımlar. |
| ÖÇ06 | feldspatı tanır, kullanım alanlarını ve seramikte önemini açıklar, |
| ÖÇ07 | Kuvarsı tanır, kullanım alanlarını ve seramikte önemini açıklar, |
| ÖÇ08 | Öğrenim bilgilerinin kontrolü |
| ÖÇ09 | Kaolen tanır, kullanım alanlarını ve seramikte önemini açıklar, |
| ÖÇ10 | Seramik hamurunun hazırlanma prosesi ve dikkat edilmesi gereken reaksiyon dizinini tanımlar. |
| ÖÇ11 | Refrakter malzemeler, çeşitleri ve özellikleri hakkında bilgi sahini olur ve tanımlar. |
| ÖÇ12 | Katkı maddeleri, çeşitleri ve özelliklerini açıklar. |
| ÖÇ13 | İleri seramik malzemeleri ve özelliklerini tanımlar. |
| ÖÇ14 | Kompozitler malzemeleri açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 4 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Seramikleri genel özellikleri | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 2 | killerin genel özellikleri ve Geleneksel seramik | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
| 3 | ülkemizin seramik üretim potansiyeli ve başlıca tesisler | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 4 | feldspat, kuvars, kaolen | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 5 | Kullanılan diğer hammddeler | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | pişirme ve sırlama, | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Seramiklerin fiziksel, kimyasal ve mekanik özellikleri | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | porselen üretimi | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Endüstriyel Seramikler | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Nano teknoloji | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | yeni teknolojiler | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
| 13 | kompozit malzemeler, | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Konu tekrarı | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Genel değerlendirme | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
| 16 | Laboratuvar uygulaması | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||