MDS429 Katı Sıvı Ayırımı

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR.
Kod MDS429
Ad Katı Sıvı Ayırımı
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HÜSEYİN VAPUR
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. HÜSEYİN VAPUR (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Ders, cevher hazırlama proseslerinde temel aşamalardan biri olan katı-sıvı ayrımının önemini göstermeyi amaçlar. Bu konudaki çalışmalar deneyler ile pekiştirilir.

Dersin İçeriği

Katı-sıvı ayrım teorisi, Katı-sıvı ayrım yöntemleri, Çöktürme, Flokülasyon, Koagülasyon, Tikinerler, Filtrasyon, Eleme, Katı/sıvı ayrım tesislerinin akım şemaları.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Katı-Sıvı Notlar

Notlar

SUSUZLANDIRMA ( katı -sıvı ayrımı ) ve YÖNTEMLERİ PROF.DR.ÜNER İPEKOĞLU


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Katı sıvı ayırımı ve cevher hazırlamadaki yerini öğrenir.
ÖÇ02 Laminer akış (stokes ), türbülanslı (newton), karışık ve süper kritik bölge akışları, reynold katsayısını bilir
ÖÇ03 Terminal hız hesabı ve tane boyutunun belirlenmesi, engelli çökme, kync teorisi, eş çökelen partiküller ve konsantrasyon kriterini öğrenir.
ÖÇ04 Filtrasyon, darcy kanunu, vakumlu ve pres filtreler ve çalışma özellikleri, sedimantasyon havuzlarını bilir (tiknerler)
ÖÇ05 Tikner dizaynı, santrifüj ayırıcılarını öğrenir
ÖÇ06 Kurutma sistemleri ve toz tutma yöntemlerini bilir
ÖÇ07 vakumlu ve pres filtreler ve çalışma özellikleri hakkında bilgi edinir.
ÖÇ08 sedimantasyon havuzları (tiknerler), laboratuvar uygulaması hakkında bilgi edinir.
ÖÇ09 tikner dizaynı, santrifüj ayırıcılar hakkında bilgi edinir.
ÖÇ10 katı sıvı ayırımında yeni ve yardımcı sistemler: kavisli elekler, hidrosiklonlar, tüp filtreler hakkında bilgi edinir.
ÖÇ11 Kurutmanın genel özellikleri ve kullanılan yöntemler hakkında bilgi edinir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi:
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.:
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi:
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Katı sıvı ayırımı ve cevher hazırlamadaki yeri Ders kitabı (0-10) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 berraklaştırma (sedimantasyon) Ders notları (10-25) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 laminer akış (stokes ), türbülanslı (newton), karışık ve süper kritik bölge akışları, reynold katsayısı Ders kitab(26-40) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Terminal hız hesabı ve tane boyutunun belirlenmesi, Ders not(41-55) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 engelli çökme, kync teorisi, eş çökelen partiküller ve konsantrasyon kriteri Yöntem anlatım kitabı (56-65) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 filtrasyon, darcy kanunu, notları(65-75) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 vakumlu ve pres filtreler ve çalışma özellikleri, Katı sıvı kitabı 76-80 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav çıktı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 sedimantasyon havuzları (tiknerler), laboratuvar uygulaması Susuzlandırma Notları 81-90 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 tikner dizaynı, santrifüj ayırıcılar, Ders notları 90-110 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 katısıvı ayırımında yeni ve yardımcı sistemler: kavisli elekler, hidrosiklonlar, tüp filtreler, video ve görsel sunular Ders notları 111-122 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Kurutmanın genel özellikleri ve kullanılan yöntemler Ders notları 123-134 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 tozun kontrolü Ders notları 135-146 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 toz tutmanın genel özellikleri ve kullanılan yöntemler Ders notları 147-160 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Konu tekrarı ve mazeret sınavı notları 161-175 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavı susuzlandırma 176-185 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders çıktı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.11.2025 02:25