Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDS429 |
| Ad | Katı Sıvı Ayırımı |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSEYİN VAPUR |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HÜSEYİN VAPUR
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, cevher hazırlama proseslerinde temel aşamalardan biri olan katı-sıvı ayrımının önemini göstermeyi amaçlar. Bu konudaki çalışmalar deneyler ile pekiştirilir.
Dersin İçeriği
Katı-sıvı ayrım teorisi, Katı-sıvı ayrım yöntemleri, Çöktürme, Flokülasyon, Koagülasyon, Tikinerler, Filtrasyon, Eleme, Katı/sıvı ayrım tesislerinin akım şemaları.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Katı-Sıvı Notlar
Notlar
SUSUZLANDIRMA ( katı -sıvı ayrımı ) ve YÖNTEMLERİ PROF.DR.ÜNER İPEKOĞLU
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Katı sıvı ayırımı ve cevher hazırlamadaki yerini öğrenir. |
| ÖÇ02 | Laminer akış (stokes ), türbülanslı (newton), karışık ve süper kritik bölge akışları, reynold katsayısını bilir |
| ÖÇ03 | Terminal hız hesabı ve tane boyutunun belirlenmesi, engelli çökme, kync teorisi, eş çökelen partiküller ve konsantrasyon kriterini öğrenir. |
| ÖÇ04 | Filtrasyon, darcy kanunu, vakumlu ve pres filtreler ve çalışma özellikleri, sedimantasyon havuzlarını bilir (tiknerler) |
| ÖÇ05 | Tikner dizaynı, santrifüj ayırıcılarını öğrenir |
| ÖÇ06 | Kurutma sistemleri ve toz tutma yöntemlerini bilir |
| ÖÇ07 | vakumlu ve pres filtreler ve çalışma özellikleri hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ08 | sedimantasyon havuzları (tiknerler), laboratuvar uygulaması hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ09 | tikner dizaynı, santrifüj ayırıcılar hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ10 | katı sıvı ayırımında yeni ve yardımcı sistemler: kavisli elekler, hidrosiklonlar, tüp filtreler hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ11 | Kurutmanın genel özellikleri ve kullanılan yöntemler hakkında bilgi edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 5 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Katı sıvı ayırımı ve cevher hazırlamadaki yeri | Ders kitabı (0-10) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | berraklaştırma (sedimantasyon) | Ders notları (10-25) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | laminer akış (stokes ), türbülanslı (newton), karışık ve süper kritik bölge akışları, reynold katsayısı | Ders kitab(26-40) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Terminal hız hesabı ve tane boyutunun belirlenmesi, | Ders not(41-55) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | engelli çökme, kync teorisi, eş çökelen partiküller ve konsantrasyon kriteri | Yöntem anlatım kitabı (56-65) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | filtrasyon, darcy kanunu, | notları(65-75) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | vakumlu ve pres filtreler ve çalışma özellikleri, | Katı sıvı kitabı 76-80 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | çıktı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | sedimantasyon havuzları (tiknerler), laboratuvar uygulaması | Susuzlandırma Notları 81-90 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | tikner dizaynı, santrifüj ayırıcılar, | Ders notları 90-110 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | katısıvı ayırımında yeni ve yardımcı sistemler: kavisli elekler, hidrosiklonlar, tüp filtreler, video ve görsel sunular | Ders notları 111-122 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Kurutmanın genel özellikleri ve kullanılan yöntemler | Ders notları 123-134 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | tozun kontrolü | Ders notları 135-146 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | toz tutmanın genel özellikleri ve kullanılan yöntemler | Ders notları 147-160 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Konu tekrarı ve mazeret sınavı | notları 161-175 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | susuzlandırma 176-185 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders çıktı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||