Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDZ405 |
| Ad | Flotasyon |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OKTAY BAYAT |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. OKTAY BAYAT
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Flotasyon yöntemleri, cevher zenginleştirme yöntemleri arasında uygulama şekliyle diğer zenginleştirme yöntemlerinden bazı farklı özellikler göstermektedir. Bu özelliklerin tanımlanması ve açıklanması işlemin uygulanmasını sağlamaktadır. Bu işlemlerin tanıtılması ve çeşitli uygulamalardan örnekler verilerek maden mühendisliği seviyesinde bir bilgi düzeyi oluşturulması dersin amacıdır.
Dersin İçeriği
Yüzey kimyasi, reaktifler, flotasyon tekniği
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
FLOTASYON, DERS NOTLARI, 2022, PROF. DR. OKTAY BAYAT, YAYINLANMAMIŞ.
Notlar
FLOTASYON, SUNA ATAK, İTÜ YAYINI, NO: 34, 1990.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Flotasyon yönteminin tanıtımı hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ02 | Flotasyon yüzey kimyası hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ03 | Flotasyon kinetiği hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ04 | Flotasyon reaktifleri. Toplayıcılar: Anyonik, katyonik ve iyonlarına ayrışmayanlar hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ05 | Flotasyon tekniği hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ06 | Flotasyon makinaları hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ07 | Yeni flotasyon tesislerinin tanıtımı hakkında bilgi edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 5 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | 5 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Giriş. Flotasyon Tarihçesi | Kaynak okumak, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Flotasyon için temel kimya kavramları: atomun yapısı, kimyasal bağlar, tepkime dengeleri, katı, sıvı gaz fazları, pH | Kaynak okumak, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 3 | Flotasyonda yüzey kimyası. Kohezyon, adezyon kavramları, potansiyeli tayin eden iyonlar ara yüzeylerinin termodinamiği, temas açısı | Kaynak okumak, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
| 4 | Flotasyon reaktifleri. Toplayıcılar: Anyonik, katyonik ve iyonlarına ayrışmayanlar | Kaynak okumak, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Kontrol reaktifleri: Canlandırıcılar, bastırıcılar, pH ayarlayıcılar, dağıtıcılar, salkımlaştırıcılar | Kaynak okumak, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 6 | Köpürtücüler | Kaynak okumak, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Flotasyon tekniği | Kaynak okumak, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
| 8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Flotasyon makinaları | Kaynak okumak, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Flotasyon devre tertipleri | Kaynak okumak, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 11 | Flotasyon uygulamaları: Sülfürlü cevherler | Kaynak okumak, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Flotasyon uygulamaları: oksitli cevherler | Kaynak okumak, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Flotasyon uygulamaları:tuz tipi cevherler | Kaynak okumak, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 14 | Flotasyon uygulamaları: doğal yüzebilir cevherler | Kaynak okumak, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Flotasyon uygulamaları: kömür | Kaynak okumak, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitap okuma, internet araştırma, rapor hazırlama. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitap okuma, internet araştırma, rapor hazırlama. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||