MDZ420 Maden İşletme Tesis Diz. ve Org.

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR.
Kod MDZ420
Ad Maden İşletme Tesis Diz. ve Org.
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. AHMET DAĞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. AHMET DAĞ (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Ali Can ÖZDEMİR (Bahar) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilere, daha önce almış oldukları derslerden edinilen bilgileri bir maden yatağının varlığından üretimi aşamasına kadarki bütün işletilme faaliyetlerinin planlanması, makine/ekipman seçimi ve boyutlandırılması konularında kullanabilme becerilerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Herhangi bir yatağın ekonomik olarak değerlendirilebilmesi/ Yöntemi seçimi/ Ocak sınırlarının belirlenmesi ve üretim planlaması/ Optimum kapasite ve üretim süresinin belirlenmesi/ Ayak sayısının belirlenmesi/ Optimum kuyu lokaysonu ve açık işletme başlangıç noktasının belirlenmesi/ Optimum kat aralığının belirlenmesi/ Kuyu ve galerilerin boyutlandırılması ve ekipman seçimi/ Açık işletmelerde dragline seçimi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ahmet Dağ, Ders Notları (Yayınlanmamış).

Notlar

Ergin Arıoğlu, Çözümlü Madencilik Problemleri, (1994).


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Rezerv türlerini bilir/belirler
ÖÇ02 Bir maden yatağının işletilebilirliğini belirler
ÖÇ03 Optimum üretim kapasitesini belirler ve bu üretim kapasitesine göre yeraltı/açık işletme ilk yatırımları planlar
ÖÇ04 Optimum kuyu yerini belirler
ÖÇ05 Kuyu kesitini belirler.
ÖÇ06 Kuyu projesinin hazırlar
ÖÇ07 Ana ve damar içi hazırlıklarının planlar
ÖÇ08 Dragline seçimini yapar.
ÖÇ09 Yer altı işletmesinde kazı, nakliye sistemlerini analiz ederek optimum seçim/boutlandırmalar yaparak minimum maliyetlerde üretimi gerçekleştir
ÖÇ10 Madencilik yazılımlarını bilir en az bir tanesini kullanabilir.
ÖÇ11 Açık işletme tasarımını yapar.
ÖÇ12 Yeraltı işletme tasarımını yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.:
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi:
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bir maden yatağının işletilebilirliği Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Optimum kapasite ve üretim süresinin belirlenmesi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Otimum kuyu yeri seçimi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Optimum katlar arası mesafenin belirlenmesi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Kuyu projesinin hazırlanması. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Ana ve damar içi hazırlıklarının boyutlandırılması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Yer altı nakliye sistemleri ve makine ekipman seçimi ve boyutlandırılması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Dragline seçimi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Madenlerde yönetim ve organizasyon Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Madencilik yazılımları ve Netpro/Mine ile yatak modelleme Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme
12 Netpro/Mine ile Yatak Modelleme Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme
13 Netpro/Mine ile Yerüstü Madenciliğinde Ocak Tasarımı Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme
14 Netpro/Mine ile Yerüstü Madenciliğinde Ocak Tasarımı ve Uygulama-1 Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme
15 Netpro/Mine ile Yeraltı Madenciliğinde Ocak Tasarımı ve Uygulama-2 Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 50 20
1. Proje / Tasarım 50 20
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 5 10
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 92
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,68
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.11.2025 10:41